مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

آیا ممکن است دو بار به امیکرون مبتلا شویم؟

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

خطر ابتلا به سویه فرعی امیکرون (BA.2) برای همه وجود دارد، به‌طوری‌که این سویه فرعی در برخی کشورها، سویه غالب شده است. احتمال ابتلا به این سویه در افرادی که به‌تازگی به امیکرون مبتلا شده‌اند نیز وجود دارد، ولی زیاد نیست.

بر اساس داده‌های مراجع معتبر بهداشتی جهان، سویه فرعی امیکرون تحت عنوان BA.2 به‌سرعت جایگزین سویه فعلی BA.1 شده و به آلوده‌کننده‌ترین سویه کروناویروس تبدیل خواهد شد. با توجه به آخرین داده‌های مربوط به کشورهای مختلف، سویه جدید BA.2 در حال جایگزین شدن سویه اصلی امیکرون است و برخی کشورها را مانند دانمارک، فیلیپین، نپال، قطر و هند درگیر کرده است.

نتایج بررسی‌ها حاکی از این است که سویه فرعی BA.2 از نظر شدت بیماری تفاوتی با سویه کنونی امیکرون ندارد، البته میزان انتقال‌پذیری آن بالاتر از سویه غالب کنونی است و بیشتر می‌تواند افراد واکسینه شده را آلوده کند. محققان اعلام کرده‌اند که سویه فرعی جدید دارای ۲۷ نوع جهش است که در نوع اصلی امیکرون وجود نداشته است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که سرعت انتقال سویه فرعی BA.2 به‌گونه‌ای زیاد است که شاید زمانی که ماسک خود را برای نوشیدن یا خوردن غذا برمی‌دارید به ویروس آلوده شوید و هرگز متوجه نشوید چه زمانی این سرایت اتفاق افتاده است. متخصصان معتقدند خطر ابتلای مجدد برای افرادی که پیش‌ازاین، درگیر نوع اصلی امیکرون شده‌اند بسیار کم است؛ زیرا این دو سویه تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و BA.2 احتمالاً منجر به افزایش همه‌گیری دیگری نخواهد شد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به‌دست‌آمده تأیید شود.

طی مطالعه‌ای در دانمارک از حدود ۲ میلیون عفونت گزارش‌شده طی ماه‌های اخیر در این کشور، محققان بر روی بیمارانی تمرکز کردند که دو بار با فاصله ۲۰ تا ۶۰ روز آزمایش کرونا در آن‌ها مثبت شد. محققان تنها ۱۸۷ مورد عفونت مجدد را یافتند که از میان آن‌ها تنها در ۴۷ مورد عفونت مجدد BA.2 اندکی پس از عفونت BA.1 رخ داده است. بیشتر این موارد در افراد جوان واکسینه نشده با علائم خفیف بود.

متخصصان می‌گویند اگر قبلاً عفونت داشته‌اید، ایمنی شما در برابر انواع فعلی و جدید با واکسیناسیون تا حد زیادی تقویت می‌شود. آن‌ها می‌افزایند که احتمال زیادی وجود دارد که واکسیناسیون در برابر شدت بیمار بسیار مؤثر باقی بماند. این بدان معناست که افراد واکسینه شده‌ای که مشکلی در سیستم ایمنی‌شان نداشته باشند با رعایت قوانین فاصله‌گذاری و زدن ماسک محافظت حتی در زمانی که این گونه‌های جدید به وجود می‌آیند، می‌توانند زندگی نسبتاً بدون اختلالی را داشته باشند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4425

منبع healthline
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.