مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ابتلا به کرونا یا واکسیناسیون؛ کدام‌یک بر باروری تأثیر می‌گذارند؟

0

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، چه در زنان و چه در مردان بر باروری اثر ندارند؛ اما ابتلا به کرونا می‌تواند باعث مشکلات باروری به‌صورت کوتاه‌مدت در مردان شود.

به گزارش ندای تندرستی سرپرست گروه تحقیقاتی فوق از دانشگاه بوستون گفت: «بسیاری از افراد که در سنین باروری هستند، نگرانی از باروری خود را علت خودداری از واکسیناسیون ذکر کرده‌اند.»

وی افزود: «مطالعه ما برای نخستین بار نشان می‌دهد که واکسیناسیون کووید-۱۹ در هر یک از زوجین با باروری آن‌ها از طریق جنسی ارتباطی ندارد.»

این گروه تحقیقاتی اطلاعات بیش از ۲ هزار زن و مرد آمریکایی و کانادایی را که برای بارداری تلاش می‌کردند، تجزیه‌وتحلیل نمودند. این افراد چندین ماه تحت نظر بودند و اطلاعات آن‌ها نظیر شیوه زندگی‌شان مدنظر قرار گرفته بود.

محققان نشان دادند که واکسن‌های مدرنا، فایزر و جانسون-جانسون هیچ تأثیری بر باروری مردان یا زنان ندارد.

بااین‌حال محققان دریافتند که مردان مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است به‌طور موقت باروری‌شان کم شود. این یافته با اطلاعات حاصل از تحقیقات قبلی هم‌خوانی داشت. در تحقیقات قبلی نیز نشان داده شده بود که عفونت کووید-۱۹ در مردان سبب تضعیف کیفیت اسپرم و سایر اختلالات تولیدمثلی می‌شود.

محققان گفتند هرچند گزارش‌هایی مبنی بر اثر موقتی واکسن بر تغییرات چرخه قاعدگی زنان وجود دارد، ولی این یافته اخیر می‌تواند نگرانی کلی ناشی از اثر واکسن کووید-۱۹ بر باروری را کاهش دهد.

این یافته به‌تازگی در American Journal of Epidemiology منتشر شده است.

محقق ارشد این مطالعه گفت: «این داده‌ها شواهد اطمینان بخشی ارائه می‌دهند که واکسیناسیون کرونا در هر یک از زوجینی که قصد بارداری دارند، بر باروری آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.»

وی توضیح داد که مدل طراحی این مطالعه، حجم بالای نمونه (تعداد افراد موردمطالعه) و پراکندگی جغرافیایی افرادی که بررسی می‌شدند، از جمله نقاط قوت این پژوهش است. وی ادامه داد که همچنین ما بسیاری از متغیرها نظیر سن، موقعیت اجتماعی-اقتصادی، بیماری‌های قبلی افراد فوق، سطح شغلی و استرس آن‌ها را در نظر گرفتیم.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4400

منبع MedicineNet American Journal of Epidemiology
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.