مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

رژیم غذایی غنی از امگا ۳ سبب کاهش سردرد می‌شود

0

مطالعه‌ای نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ نسبت به رژیم غذایی حاوی مقادیر معمول اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ سبب کاهش فراوانی سردرد می‌شود.

رژیم‌های غذایی مدرن صنعتی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ کم و اسیدهای چرب امگا ۶ زیاد هستند. هر دو اسیدهای چرب فوق پیش‌ساز اکسی‌لیپین‌ها هستند. اکسی‌لیپین‌ها مولکول‌هایی هستند که در تنظیم درد و التهاب نقش دارند.

اکسی‌لیپین‌های حاصل از اسیدهای چرب امگا ۳ دارای اثرات کاهش درد هستند، درحالی‌که اکسی‌لیپین‌های اسیدهای چرب امگا ۶ سبب بدتر شدن درد و تحریک میگرن می‌شوند.

مطالعات قبلی در مورد اثر مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ برای میگرن، بی‌نتیجه گزارش شده بودند. بنابراین گروهی از محققان آمریکایی می‌خواستند دریابند که آیا رژیم‌های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند باعث کاهش سطح ماده‌ای ضد درد در بدن تحت عنوان اسید ۱۷-هیدروکسی دوکوزاهگزانوئیک (۱۷-HDHA) و به دنبال آن کاهش دفعات و شدت سردرد شود.

طراحی آزمایش

آن‌ها بر روی ۱۸۲ بیمار در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا مطالعه کردند. ۸۸ درصد از این تعداد بیماران زن بودند. میانگین سنی بیماران نیز ۳۸ سال بود. بیماران فوق مبتلا به سردرد میگرنی بودند که بین ۵ تا ۲۰ روز در ماه آن‌ها را گرفتار می‌کرد. هرکدام از این افراد به‌طور تصادفی طی ۱۶ هفته تحت یکی از سه رژیم غذایی خاص قرار گرفتند.

رژیم غذایی نخست، رژیم کنترل بود که حاوی مقادیر معمولی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ بود.

رژیم غذایی دوم، حاوی امگا ۳ به همراه امگا ۶ به مقدار پایین‌تری از حد معمول بود.

رژیم غذایی سوم، حاوی امگا ۳ به‌علاوه مقدار معمولی از امگا ۶ (مشابه کنترل) بود.

در طول دوره آزمایش شرکت‌کنندگان به‌طور منظم مشاوره غذایی دریافت می‌کردند و به اطلاعات پشتیبانی آنلاین دسترسی داشتند. آن‌ها همچنین آزمون اثر سردرد را انجام دادند. این آزمون به‌صورت پرسشنامه اثر سردرد بر کیفیت زندگی را ارزیابی می‌کند. تعداد سردردها روزانه در یک دفترچه الکترونیکی ثبت می‌شد.

نتایج چشمگیر

رژیم غذایی غنی از امگا ۳ سبب کاهش ۱/۳ ساعت سردرد در روز و نیز کاهش دو روز سردرد در ماه شد. در گروهی که رژیم غذایی دوم را داشتند یعنی رژیم غنی از امگا ۳ به‌علاوه امگا ۶ کم‌ مصرف می‌کردند، سردردهایشان ۱/۷ ساعت در روز کاهش داشت و همچنین چهار روز سردرد در ماه کم شد. این امر نشان می‌دهد کاهش امگا ۶ مزیت بیشتری در رژیم غذایی افراد ایجاد می‌کند.

شرکت‌کنندگان در هر دو گروه مداخله‌ای سردردهای کوتاه‌تر و با شدت کمتری را در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند.

این یک آزمایش با کیفیت بالا بود که به‌خوبی نیز طراحی شده بود. البته محققان به برخی از محدودیت‌های موجود در آزمایش اشاره کردند. از جمله این محدودیت‌ها دشواری رعایت رژیم غذایی سخت برای بیماران بود. همچنین این واقعیت بود که بیشتر شرکت‌کنندگان از زنان نسبتاً جوان بودند، بنابراین نتایج ممکن است در مورد کودکان، بالغین مسن‌تر، مردان یا سایر جمعیت‌ها صدق نکند.

محققان فوق در مقاله خود نوشتند: «درحالی‌که رژیم‌های غذایی فوق که در روند آزمایش در نظر گرفته شده بود، کیفیت زندگی بیماران شرکت‌کننده در آزمایش را به‌طور قابل‌توجهی بهبود نبخشید، اما برای آن‌ها نسبت به رژیم غذایی کنترل، سبب کاهش چشمگیری در تعداد و شدت سردرد شد.»

آن‌ها نتیجه گرفتند: «یافته‌های مرتبط نشان می‌دهند میان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و تنظیم درد ارتباط وجود دارد. این امر راه را برای مدیریت درد مزمن در انسان باز می‌کند.»

محققان می‌گویند با این نتایج می‌توان رژیم غذایی غنی از امگا ۳ را به بیماران تحت درمان توصیه نمود.

آن‌ها اذعان می‌کنند که تفسیر یافته‌های این مطالعه پیچیده است، اما آزمایش‌ها انجام‌شده بر روی داروهایی که اخیراً برای پیشگیری از میگرن تأیید شده‌اند، نشان می‌دهند که این داروها سبب کاهش سردرد حدود ۲ تا ۲/۵ روز در ماه (در مقایسه با دارونما) می‌شوند. این امر نشان می‌دهد یک مداخله در رژیم غذایی مانند تحقیق فوق می‌تواند نتایجی ایجاد کند که با مصرف داروها قابل‌مقایسه یا بهتر باشد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به میگرن انگیزه بالایی دارند و به تغییرات رژیم غذایی علاقه‌مند هستند. محققان تأکید می‌کنند: «این یافته‌ها ما را یک قدم به هدفی نزدیک می‌کند که مدت‌هاست بیماران مبتلا به سردرد و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند منتظرش بودند: یعنی یک رژیم غذایی میگرنی که با نتایج کارآزمایی بالینی قوی پشتیبانی شود.»

همچنین در ارتباط با میگرن میتوانید مقاله دیگری را در سایت ندای تندرستی با عنوان « نور سبز می‌تواند سبب کاهش شدت و تناوب میگرن شود» مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3914

منبع News Medical Life Science bmj
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.