مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

نور سبز می‌تواند سبب کاهش شدت و تناوب میگرن شود

0

به گزارش ندای تندرستی، تحقیقات جدید در دانشگاه علوم بهداشتی آریزونا نشان می‌دهد که ممکن است درمان با نور سبز برای افراد مبتلا به میگرن مفید باشد. این روش سبب کاهش دفعات و شدت سردرد شده و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می‌بخشد.

 بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات میگرن، بیماری میگرن سومین بیماری شایع در جهان است که ۳۹ میلیون نفر را در آمریکا و یک میلیارد نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

دکتر موهاب ابراهیم محقق اصلی یک تحقیق جدید در درمان میگرن و مدیر کلینیک مدیریت درد مزمن گفت: «مطالعه ما، نخستین مطالعه بالینی برای ارزیابی قرارگیری در معرض نور سبز به‌عنوان درمان پیشگیرانه بالقوه برای مبتلایان به میگرن است.»

وی ادامه داد: «به‌عنوان یک پزشک برای من هیجان‌انگیز است که اکنون من در روش‌های درمانی‌ام، روش دیگری را برای درمان یکی از سخت‌ترین بیماری‌های عصبی- میگرن- دارم.»

به‌طورکلی قرار گرفتن در معرض نور سبز، متوسط در ماه حدود ۶۰ درصد تعداد روزهای سردرد را کاهش می‌دهد. اکثر شرکت‌کنندگان در مطالعه (۸۶ درصد از بیماران میگرن اپیزودیک یا میگرن دوره‌ای و ۶۳ درصد از بیماران میگرنی مزمن) گزارش دادند که روزهای سردردشان طی ماه ۵۰ درصد کاهش یافت.

میگرن اپیزودیک یا میگرن دوره‌ای با بروز سردرد تا ۱۴ روز در ماه مشخص می‌شود، درحالی‌که میگرن مزمن با ۱۵ یا بیش از ۱۵ روز سردرد در ماه شناخته می‌شود.

دکتر ابراهیم ادامه داد: «میانگین کلی بهبودی‌ها از نظر آماری قابل‌توجه بود. بیشتر افراد بسیار راضی بودند.»

دکتر ابراهیم به شرکت‌کنندگانی که لامپ مخصوص و دستورالعمل‌ها را دریافت کرده بودند گفت که تا تکمیل مطالعات در خانه آزمایش را ادامه دهند.

وی ادامه داد: «یکی از راه‌هایی که ما رضایتمندی شرکت‌کنندگان را بررسی کردیم، این بود که وقتی افراد را ثبت‌نام کردیم به آن‌ها گفتیم در پایان مطالعه باید لامپ‌ها را برگردانند؛ اما وقتی مطالعه به پایان رسید، ما به آنها گقتیم که می‌توانند لامپ را نزد خود نگه دارند. از ۲۹ نفر ۲۸ نفر تصمیم گرفتند که لامپ را نگه‌دارند.»

دکتر ابراهیم و گروه تحقیقاتی‌اش چند سالی است که اثرات قرار گرفتن در معرض نور سبز را در درمان میگرن بررسی می‌کنند. این مطالعه بالینی اولیه شامل ۲۹ نفر از مبتلایان به میگرن دوره‌ای یا میگرن مزمن بود که چندین روش درمانی سنتی مانند داروهای خوراکی و تزریق بوتاکس برای آن‌ها ناموفق بود.

در این مطالعه بیماران به مدت ده هفته برای یک تا دو ساعت در روز در معرض نور سفید قرار گرفتند. پس از دو هفته وقفه، آن‌ها به مدت ۱۰ هفته در معرض نور سبز قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌هایی را به طور منظم تکمیل می‌کردند. این پرسشنامه‌ها برای ارزیابی تعداد و شدت سردردهایی بود که در مدت آزمایش تجربه کرده بودند و نیز به‌منظور اندازه‌گیری کیفیت زندگی این افراد مانند توانایی خوابیدن یا انجام امورشان بود.

در این مطالعه برای ارزیابی سردرد شرکت‌کنندگان در آزمایش، از مقیاس عددی درد مابین اعداد ۰ تا ۱۰ استفاده شد. شرکت‌کنندگان خاطرنشان کردند که قرار گرفتن در معرض نور سبز منجر به کاهش ۶۰ درصدی سردرد در آن‌ها شد. به عبارت دیگر بر اساس این مقیاس میزان درد از ۸ به ۳.۲ کاهش یافت.

همچنین درمان با نور سبز مدت‌زمان سردرد را کوتاه کرد و سبب بهبود توانایی شرکت‌کنندگان در خوابیدن، انجام امور روزمره، ورزش و کار شد. هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در مطالعه، عوارض جانبی از قرار گرفتن در معرض نور سبز گزارش نکردند.

دکتر ابراهیم گفت: «در این آزمایش بالینی ما با نور سبز برای مبتلایان به میگرن به شکل یک دارو برخورد کردیم. هر نوع نور سبزی این کاربرد را ندارد، بلکه باید شدت و فرکانس مناسب، زمان و روش‌های مناسب قرار گرفتن در معرض نور در نظر گرفته شود.»

پزشکان از اقصی نقاط اروپا، آمریکا و آسیا با دکتر ابراهیم تماس گرفتند و همه درباره مشخصات نور سبز و الگوی طراحی لامپ برای بیماران خود سؤال کردند.

وی گفت: «همان‌طور که می‌توانید تصور کنید نور ال.ای.دی ارزان است. به‌خصوص در مناطقی که منابع در دسترس نیستند و مردم باید قبل از هزینه کردن خوب فکر کند، وقتی کالایی ارزان‌قیمت ارائه می‌شود، گزینه خوبی برای امتحان کردن است.»

مقاله «ارزیابی قرارگیری در معرض نور سبز روی تناوب سردرد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به میگرن» یک کارآزمایی بالینی است که در ژورنال انجمن بین‌المللی سردرد منتشر شد.

دکتر ابراهیم گفت: «این یافته‌ها عالی است، اما داستان تازه شروع می‌شود. من به‌عنوان یک دانشمند واقعاً به درک سازوکار این رویداد علاقه‌مندم؛ زیرا اگر مکانیسم را درک کنم، می‌توانم از آن برای شرایط دیگری و نیز تاجایی که بتوان از آن به‌عنوان ابزاری برای دست‌کاری در سیستم‌های زیستی استفاده کنم.»

شما می‌توانید مقاله دیگری را در  زمینه سردرد و میگرن با عنوان «رژیم غذایی غنی از امگا ۳ سبب کاهش سردرد می‌شود» در سایت ندای تندرستی مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3095

منبع ScienceDaily Cephalalgia ClinicalTrials.gov
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.