مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

امیکرون؛ اخبار خوب و بد

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

جهان در معرض سونامی اُمیکرون است. ازآنجاکه این سویه از کرونا به‌خوبی شناخته نشده است، دانشمندان با دقت رفتار آن را مطالعه و دنبال می‌کنند.

به گزارش ندای تندرستی بسیاری از کشورها هم‌زمان با روزهای آغازین سال نوی میلادی به‌شدت با سویه امیکرون دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای مقابله با آن محدودیت‌های اجتماعی را تشدید کرده‌اند. تا به امروز اخباری که از امیکرون وجود دارد حاوی برخی اطلاعات نگران‌کننده و برخی اخبار مثبت است که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

شدت بیماری ناشی از امیکرون کمتر از سویه‌های قبلی است

افرادی که به امیکرون مبتلا می‌شوند، نسبت به سویه‌های قبل مانند سویه دلتا احتمال ابتلایشان به بیماری سخت کمتر است. مطالعات در سراسر جهان به‌طور ثابت نشان می‌دهد که امیکرون خفیف‌تر از کروناویروس سویه دلتا است؛ به‌طوری‌که افراد مبتلا به امیکرون ۳۰ تا ۷۰ درصد احتمال کمتری دارد که در بیمارستان بستری شوند. امیکرون می‌تواند علائمی در سطح سرماخوردگی مانند گلودرد، آبریزش بینی و سردرد ایجاد کند؛ اما این بدان معنا نیست که بیماری برای همه خفیف است، بلکه شدت بیماری در برخی همچنان بیشتر است. به نظر می‌رسد تغییراتی که در کروناویروس ایجاد شده، خطر آن را کمتر کرده است. البته کاهش شدت بیماری می‌تواند بیشتر مربوط به ایمنی ایجادشده ناشی از واکسیناسیون سراسری یا ابتلای گسترده افراد طی موج‌های قبلی بیماری کووید-۱۹ باشد.

ابتلا به امیکرون آسیب کمتری به ریه‌ها وارد می‌کند

مطالعات جدید نشان می‌دهند سویه امیکرون در مقایسه با انواع قبلی کروناویروس، آسیب کمتری به ریه‌ها وارد می‌کند و این یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده شدت بیماری ناشی از ابتلا به امیکرون کمتر باشد. این مطالعات که روی موش‌ها و همسترها انجام‌شده نشان می‌دهد که در ابتلا به سویه امیکرون عفونت‌های آسیب‌رسان کاهش‌یافته و محدود به راه‌های هوایی فوقانی شامل بینی، گلو و نای شده است. انواع قبلی کروناویروس اغلب باعث ایجاد اسکار ریه و مشکلات جدی تنفسی می‌شدند. نگاهی به اطلاعات به‌دست‌آمده از سراسر جهان نیز نشان می‌دهد که باوجود افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها تنها اندکی افزایش یافته است. باوجودی که به نظر می‌رسد سویه امیکرون کمتر به ریه‌ها آسیب می‌رساند، محققان به تعداد زیاد جهش‌های رخ‌داده در این سویه اشاره کرده و در مورد احتمال تأثیرگذاری این جهش‌ها بر روی بیماران ابراز نگرانی کرده‌اند.

امیکرون بسیار سریع گسترش می‌یابد

مطالعات قبل نشان می‌دهد برخی جهش‌ها ممکن است به ویروس اجازه دهد که به‌راحتی به سلول‌ها حمله کند یا از دسترس آنتی‌بادی‌های موجود در بدن فرد که ناشی از واکسیناسیون یا ابتلای قبلی بوده فرار کند. متخصصان با پیگیری رفتار ویروس می‌گویند که استعداد واقعی امیکرون در آلوده کردن مردم است. امیکرون سریع‌تر از سویه دلتا میان افراد پخش می‌شود و می‌تواند برخی محافظت‌های ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا ابتلای قبلی را دور بزند.

خطر آسیب‌پذیر بودن افراد مسن وجود دارد

محققان می‌گویند توانایی امیکرون برای فرار نسبی از ایمنی به این معنی است که احتمال ابتلای افراد مسن‌تر نسبت به موج دلتا وجود دارد. پیری همیشه عامل خطر برای ابتلا به بیماری شدید کووید-۱۹ بوده است. البته هنوز در بسیاری موارد ابتلا به امیکرون در کشورهای مختلف نظیر انگلستان، افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند زیر ۴۰ سال هستند. متخصصان می‌گویند که ما به‌طور قطعی نمی‌دانیم وقتی‌که موج امیکرون جمعیت‌های مسن و آسیب‌پذیر را گرفتار کند، چه اتفاقی خواهد افتاد!

دو دوز واکسن برای محافظت از امیکرون کافی نیست

دریافت دو دوز واکسن محافظت کمتری در برابر امیکرون ایجاد می‌کند. این امر باعث شده که توصیه‌ها برای تزریق دوز سوم بیشتر شود. اکنون در سراسر دنیا بسیاری از افراد دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند. حال اینکه چرا دو دوز کافی نیست؛ به نظر می‌رسد محافظت در برابر ابتلا به امیکرون پس از حدود ۱۰ هفته کاهش می‌یابد. البته واکسیناسیون حتی دو دوز سبب می‌شود افراد از ابتلا به موارد شدید به مدت بسیار طولانی‌تری محافظت شوند.

داروهای ضدویروسی می‌توانند جان بیماران، به‌ویژه بیماران دارای بیماری‌های خاص یا زمینه‌ای را نجات دهند

این روزها خبرهای تازه‌ای از اثربخشی برخی داروها در مقابل کرونا به گوش می‌رسد. به‌طور مسلم استفاده از این داروها نویدبخش آن است که تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یابد. پکسلوید (Paxlovid) از شرکت فایزر و مولنوپیراویر (Molnupiravir) از شرکت مِرک از جمله این داروهای ضدویروسی هستند که توانایی امیکرون را برای تکثیر در داخل بدن مختل می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا به‌تازگی مجوز استفاده اضطراری از داروهای فوق را بلامانع اعلام کرد. اهمیت این امر به‌ویژه در زمانی است که سویه امیکرون با سرعت به افراد سرایت کرده و از محافظت به وجود آمده ناشی از واکسیناسیون یا ابتلای قبلی به کرونا فرار می‌کند.

آزمایش‌های بالینی انجام‌شده به‌وسیله فایزر و مرک نشان داد که هر دو این داروها می‌توانند خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش دهند. این ویژگی‌ها در مورد پکسلوید به‌طور چشمگیری وجود دارد.

به گفته مسئولان کمیته کشوری کرونا، در ایران نیز داروی مولنوپیراویر توسط چندین شرکت داخلی ساخته شده است و به‌زودی برای درج آن در پروتکل درمانی کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

سوتروویمب (Sotrovimab) نیز آنتی‌بادی درمانی است که به ویروس متصل می‌شود و به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای خطر بستری شدن افراد مبتلا به کووید-۱۹ را کم می‌کند.

داروهای فوق ویروس را مهار می‌کنند و به عبارتی زمان می‌خرند تا سیستم ایمنی واکنش متعادلی نشان دهد. این گزینه‌های دارویی می‌توانند در بحبوحه گسترش سریع امیکرون خبر خوبی برای همه باشد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4356

منبع BBC Research Square WebMD
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.