مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

شناخت بهتر ارتباط چاقی با سرطان

0

به گزارش ندای تندرستی به نقل از SciTechDaily، محققان به‌تازگی موفق شدند ارتباط چاقی را با سرطان به‌طور دقیق‌تری نشان دهند.

سرطان به دلیل تغییرات ژنتیکی ایجاد می‌شود. تغییراتی که محدودیت‌های طبیعی رشد سلولی را از بین می‌برد. مشخص شده است که اضافه‌وزن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما تاکنون این پرسش مطرح بوده است که چرا این اتفاق می‌افتد. اکنون، پژوهشگران دانشگاه برگن نشان داده‌اند که لیپیدهای مرتبط با چاقی سبب تهاجمی‌تر شدن سلول‌های سرطانی شده و احتمالاً سبب تشکیل تومورهای واقعی شوند.

پژوهشگران مشاهده کردند که اگر در حیوان آزمایشگاهی سلول‌های سرطانی را از بدنی که وزن طبیعی دارد به بدنی که دارای اضافه‌وزن یا چاقی است جابجا کنند، سبب تغییر در سلول‌های سرطانی شده و این مسئله به سلول‌های بدخیم اجازه می‌دهد تا تومور تشکیل دهند.

محقق ارشد این تحقیق گفت «این بدان معناست که حتی در صورت نبود جهش ژنی جدید، چاقی خطر تشکیل تومورها را افزایش می‌دهد. چاقی عامل نزدیک به ۵۰۰ هزار مورد جدید سرطان در سال است. انتظار می‌رود این تعداد با افزایش میزان چاقی همچنان افزایش یابد.»

این پژوهشگر اضافه کرد: «موشکافی علمی چگونگی تعامل این دو بیماری پیچیده بسیار جالب و ارزشمند است. به‌ویژه این یافته جدید، پژوهشگران را قادر می‌سازد تا درمان‌های بهتری را برای بیماران سرطانی چاق طراحی کنند.»

مقاله حاصل از این پژوهش به‌تازگی در ژورنال معتبر nature communications منتشر شده است.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4412

منبع nature communications SciTechDaily
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.