مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

شیوع مرموز هپاتیت کودکان در برخی کشورها

0

شیوع هپاتیت کودکان با منشأ غیرمعمول همچنان در حال رشد است. کشورهای مختلف و بسیاری از ایالت‌های آمریکا مواردی از کودکان مبتلا به هپاتیت را گزارش داده‌اند. این کودکان بدون دلیل شناخته‌شده‌ای به بیماری التهاب کبدی مبتلا شده‌اند.

به گزارش ندای تندرستی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در آمریکا اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ مورد هپاتیت در کودکان در برخی ایالات آمریکا مشاهده شده است که بیشتر آنان نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. هشت نفر از این تعداد نیز نیاز به پیوند کبد داشتند. همچنین این مرجع بهداشتی اعلام کرد که در حال بررسی پنج مورد مرگ مرتبط با شیوع هپاتیت کودکان است.

دو هفته پیش، تنها ۱۱ مورد هپاتیت کودکان در آمریکا شناسایی شده بود. سازمان بهداشت جهانی اوایل این هفته اعلام کرد که در سراسر جهان، دست‌کم بیش از ۲۲۰ مورد از این بیماری در ۲۰ کشور جهان گزارش شده است.

علت شیوع این نوع هپاتیت کودکان چیست؟

هپاتیت به التهاب کبد اطلاق می‌شود که معمولاً توسط یکی از ویروس‌های هپاتیت (هپاتیت A، B، C، D و E) ایجاد می‌شود؛ اما در موارد اخیر هپاتیت، بررسی‌ها نشان داد که این ویروس‌ها علت بروز این بیماری نبودند.

نخستین موارد گزارش‌شده در آمریکا، در ماه اکتبر و در ایالت آلاباما بود. کودکان بیمار بین ۱ تا ۶ سال بودند. آزمایش پنج نفر از کودکان ایالت فوق برای نوع خاصی از آدنوویروس، به‌نام آدنوویروس ۴۱ مثبت بود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حال بررسی این بیماری و احتمال وقوع شیوع جهانی آن هستند. تاکنون توسط این مراجع معتبر بهداشتی، شیوع جهانی این بیماری تأیید نشده است.

به‌تازگی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده است که در نیمی از کل موارد جدید این بیماری در آمریکا، آدنوویروس شناسایی شده است.

آدنوویروس‌ها شایع هستند و معمولاً علائمی شبیه سرماخوردگی و علائم گوارشی ایجاد می‌کنند. طبق نظر مراجع معتبر بهداشتی، پیش‌ازاین آدنوویروس‌ها برای ایجاد هپاتیت در کودکان سالم شناخته نشده بودند. در تمام موارد تحت بررسی در آمریکا کودکان قبلاً سالم بودند و هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند.

دکتر فیلیپا ایستربروک، پزشک بیماری‌های عفونی سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی گفت: «هیچ ارتباطی بین این بیماری با سفر کردن، مواجهه با سمی خاص، زندگی در یک منطقه جغرافیایی، قرار گرفتن در معرض غذاها یا حیوانات بخصوصی وجود ندارد.»

اکثر کودکان مبتلا به این نوع جدید هپاتیت آن‌قدر کوچکند که هنوز واکسن کووید-۱۹ دریافت نکرده‌اند و هیچ مدرکی نیز دال بر ابتلای آن‌ها به عفونت کووید-۱۹ وجود ندارند.

متخصصان گوارش کودکان می‌گویند: «اگر واقعاً آدنوویروس ویروس مسئول این نوع از هپاتیت است، این ویروس به‌طور بالقوه مسری است.»

والدین باید به دنبال چه علائمی باشند؟

پیش‌تر دکتر دیوید هیل، متخصص اطفال اهل کارولینای شمالی و سخنگوی رسمی آکادمی اطفال آمریکا گفته است که آدنوویروس‌ها و ویروس‌های هپاتیت هر دو می‌توانند باعث تهوع و اسهال شوند، اما آدنوویروس‌ها معمولاً بدون نیاز به مداخله پزشکی دوره خود را طی می‌کنند.

در کودکانی که این علائم را تجربه می‌کنند باید مراقب درد شدید شکم، تب، ادرار تیره یا مدفوع روشن و واضح‌ترین علامت یعنی رنگ زرد در پوست یا سفیدی چشم‌ها (اصطلاحاً یرقان) بود. با مشاهده چنین علائمی باید به پزشک مراجعه شود.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4455

منبع TODAY CDC
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.