مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

روان‌شناسی ضد واکسن‌ها

0

به گزارش ندای تندرستی با وجود اهمیت واکسیناسیون و «بالا بودن خطر مرگ در افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند»، هنوز گروه‌های ضدواکسن در ایران و سایر نقاط جهان از واکسیناسیون امتناع می‌کنند. واکسن نزدن این افراد سبب می‌شود ایمنی دسته جمعی که تنها راه پایان همه‌گیری است، به تعویق بیافتد. 

این مطلب نوشته‌ای از آقای بذرافکن  است که در ذیل می‌خوانید:

درست است که واکسن زدن یک تصمیم شخصی است. زوری نیست و کسی نمی‌تواند فرد دیگری را زور کند تا واکسن بزند؛ حتی نهادهای قهریه؛ البته فعلاً. اما با توجه به شیوع کرونا و این‌که با یک بیماری عجیب‌وغریب مواجهیم، طبق اعلام برترین محققان و پزشکان دنیا یکی از راه‌های ریشه‌کنی کرونا تزریق واکسن است. 

حال این‌که چرا بعضی‌ها واکسن نمی‌زنند، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱- آن‌هایی که می‌ترسند

این افراد جان‌دوست هستند؛ یعنی حاضرند در اثر کرونا بمیرند اما واکسن نزنند! می‌گویند واکسن بزنیم دو سال دیگر می‌میریم. می‌گویند واکسن توطئه غرب است برای لت‌وپار کردن کشورهای جهان سوم و از این حرف‌ها. این افراد در سایر امور زندگی هم همین‌طور محتاط هستند و معمولاً به موفقیتی نمی‌رسند.

۲- اعتماد ندارند

یک عده از ضد واکسن‌ها هم از ترس و رعبی که در جامعه حاکم شده که مثلاً فلان شخص بااینکه واکسن زده ولی کرونا گرفته، فوت شده و… از تزریق واکسن امتناع می‌کنند.

عده‌ای هم بیمار هستند به همین دلیل می‌ترسند واکسن بزنند. این دسته فکر می‌کنند علائم خفته درونشان نمایان می‌شود و وضعیت حادتری پیدا می‌کنند.

۳- توهم توطئه!

 کسانی که توهم توطئه دارند و همیشه و فکر می‌کنند نقشه‌ای برای نابودی آن‌ها در حال طراحی است.

افراد متوهم یا افراد خودبزرگ‌بین، توهم این را دارند که برای آن‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد و قدرت جسمی و بدنی آن‌ها بالاتر از این حرف‌هاست که دچار کرونا شوند!

۴- منتظر نتیجه دیگران هستند!

کسانی که منتظرند ببینند بقیه که واکسن زده‌اند دچار چه عاقبتی می‌شوند. منتظرند مثلاً چند ماه که گذشت و اتفاقی برای تزریق کنندگان واکسن روی نداد آن‌ها هم بروند و واکسن بزنند!

۵- لوس‌ها!

این افراد ممکن است در هر خانواده‌ای باشند و شما هم بشناسیدشان. این‌گونه هستند که برای هر کاری باید بارها و بارها و بارها به آن‌ها یادآوری کرد.

مثلاً اگر مریض شدند دوست دارند به پزشک مراجعه کنند اما دوست دارند دیگران مدام به آن‌ها بگویند: «عزیزم؛ قربونت برم، فدات بشم برو دکتر» و..

این‌ها در نهایت واکسن می‌زنند قلباً هم دوست دارند واکسن بزنند اما منتظر التماس اطرافیانشان هستند تا به التماس آنان مشرف به واکسن زدن باشند.

۶- دیده شدن

برخی ضد واکسن‌‌ها افرادی هستند که در جامعه امروزی فرصت دیده شدن بهشان داده نشده و دنبال فرصتی هستند تا خودی نشان دهند. مثلاً اگر موتور دارند در خیابان تک‌چرخ بزنند و ژانگولربازی دربیاورند.

این‌ها واکسن نمی‌زنند. بدون ماسک در خیابان و جمع دوستان و آشنایان ظاهر می‌شوند تا با دیگران متفاوت باشند و بقیه آن‌ها را با انگشت نشان دهند که: «ببین این بنده خدا نه ماسک زده واکسن هم شنیدم نزده اما کرونا نمی‌گیرد! عجب موجود عجیبی است».

این البته فقط در خیال این افراد هست وگرنه اطرافیان در دلشان همه لعن و نفرینشان می‌کنند و بدوبیراه می‌گویند!

۷- نداشتن قدرت تصمیم‌گیری

یک دسته هم هستند دوست دارند واکسن بزنند اما بین واکسن‌های موجود قادر به تشخیص بهترین-از نظر خودشان-نیستند و مدام از این‌وآن سؤال می‌کنند که آسترازنکا بهتر است یا سینوفارم، اسپوتنیک بهتر است یا برکت یا….

۸- ۳۰ درصدی‌ها!

 افرادی هم هستند که فکر می‌کنند اگر ۷۰ درصد جامعه واکسن بزنند کفایت می‌کند. پس آن‌ها می‌توانند در ۳۰ درصد بقیه قرار بگیرند و واکسن نزنند.

۹- شما چه نظری دارید؟

اگر شما هم درباره ضد واکسن‌ها نظری جدای از موارد ارائه‌شده دارید لطفاً بنویسید.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4090

منبع فارس امروز
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.