مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

دوره بارداری و مواردی که باید در این دوره از آن‌ها اجتناب نمود

0

به‌طورکلی به غیر از منع مصرف الکل و دارو، حین بارداری قوانین سخت و دشواری وجود ندارد و افراد می‌توانند با رویه پیش از بارداری، به زندگی خود ادامه دهند. البته با توجه به اینکه سلامت و ایمنی نوزاد در حال رشد ضروری است.

در اینجا فهرستی از مواردی آورده شده که باید در دوره بارداری از انجام آن‌ها اجتناب نمود. 

۱- مواد غذایی که نباید مصرف شوند
  • گوشت خام و نیم‌پز: گوشت‌هایی نظیر گوشت گاو، مرغ و غذاهای دریایی نظیر ماهی و میگو نباید به‌صورت خام یا نیم‌پز در دوران بارداری مصرف شوند. مصرف گوشت‌های خام یا نیم‌پز، خانم باردار را در معرض آلودگی با توکسوپلاسما یا سالمونلا قرار می‌دهند که عفونت‌های خطرناکی برای دوره بارداری محسوب می‌شوند.
  • سوسیس و کالباس: سوسیس و کالباس ممکن است آلوده به نوعی از باکتری به نام لیستریا باشند. این باکتری از جفت عبور کرده و جنین در حال رشد را آلوده می‌کند. از طرفی عفونت در رحم می‌تواند منجر به مسمومیت خون شود و این امر برای جنین خطرناک است.
  • ماهی‌های دارای میزان زیاد جیوه: این ماهی‌ها شامل کوسه‌ماهی، شمشیرماهی، ماهی خال‌مخالی و برخی دیگر از ماهی‌ها هستند. اما در مورد ماهی تن باید گفت که ماهی تن که به شکل خورد شده یا تکه‌تکه به‌عنوان کنسروهای تن ماهی عرضه می‌شود، حداقل مقدار جیوه را دارد، اما باوجوداین امر باید در حاملگی در مصرف آن ملاحظه کرد.
  • ماهی‌های دودی یا نمک‌سود: این فراورده‌ها که به‌صورت سرد یا فریز شده نگه‌داری می‌شوند، ممکن است آلوده به لیستریا باشند. با این ‌حال، مصرف غذاهای دریایی دودی که در شرایط مناسب تهیه و نگه‌داری می‌شوند، منعی ندارد.
  • تخم‌مرغ خام: علاوه بر تخم‌مرغ خام، غذاهای حاوی تخم‌مرغ خام نظیر سس مایونز و کاستارد که ممکن است در شرایط آلوده تهیه شده باشند، نباید مصرف شوند. این مواد غذایی خطر ابتلای به سالمونلا را افزایش می‌دهند.
  •  لبنیات پاستوریزه نشده: پنیرهایی مانند برخی پنیرهای محلی که از شیر پاستوریزه نشده تولید شده‌اند نباید طی بارداری مصرف شوند، مگر این‌که از شیر پاستوریزه و با روش کاملاً بهداشتی تهیه شده باشند. این محصولات ممکن است به باکتری لیستریا آلوده باشند.
۲- اجتناب از قرار گرفتن در معرض رنگ‌های مخصوص نقاشی دیوار

چون هیچ راهی برای اندازه‌گیری میزان سمیت ناشی از قرار گرفتن در معرض رنگ وجود ندارد، بنابراین این توصیه بر اساس حذف احتمال قرار گرفتن در معرض مواد سمی است.
سمیت رنگ بستگی به حلال‌های مورداستفاده، مواد شیمیایی رنگ و همچنین مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض آن دارد. پس بهتر است در دوره بارداری از نقاشی کردن خانه اجتناب نمود و یا از شخص دیگری برای این امر استفاده کرد و شخص باردار نیز در محل نقاشی حضور نداشته باشد.

۳- پرهیز از مصرف بیش‌ازحد کافئین

کافئین ماده‌ای محرک و ادرارآور است. بدین معنی که مصرف روزانه مقادیر کمی از نوشیدنی مانند قهوه می‌تواند فشارخون و ضربان قلب افراد را افزایش می‌دهد. به‌علاوه کافئین از جفت عبور می‌کند. مادران قادر به متابولیسم این ماده هستند، ولی جنین به دلیل عدم رشد و توسعه بدنش قادر به متابولیزه کردن آن نیست. البته لازم نیست فرد باردار کافئین را به‌طور کامل حذف کند. مقادیر مصرفی در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز می‌تواند عاری از اثرات منفی باشد.
فقط به یاد داشته باشید کافئین تنها در چای یا قهوه نیست، بلکه شکلات، نوشابه‌های گازدار و برخی داروها نیز می‌توانند حاوی کافئین باشند.

نوشیدن قهوه
۴- اجتناب از مصرف برخی داروها

بعضی از داروها می‌توانند برای جنین مضر باشند. در دوره بارداری پیش از مصرف هر دارو و مکملی، باید فرد با پزشک خود صحبت کند.

۵- نپوشیدن کفش پاشنه‌بلند

همان‌طور که دردوره بارداری شکم فرد رشد می‌کند، مرکز ثقل وی نیز تغییر می‌کند. بنابراین ممکن است فرد روی پای خود احساس ناپایداری کند. با پوشیدن کفش پاشنه‌بلند، بر این ناپایداری افزوده می‌شود.

۶- پرهیز از قرار گرفتن در وان آب داغ یا سونا

بالا بردن دمای بدن در طول سه‌ماهه اول بارداری ممکن است منجر به بروز نقص در جنین شود. بنابراین به‌جای وان آب داغ از حمام آب گرم استفاده کنید.

۷- دست نزدن به گربه

تا جای امکان در بارداری نباید به گربه‌ها دست زد و درصورتی‌که فرد مجبور باشد، باید از دستکش استفاده کند و پس از آن نیز دستان خود را بشوید. مدفوع گربه حاوی انگلی به نام توکسوپلاسما است. این انگل ممکن است از طریق موی گربه نیز منتقل شود.

۸- اجتناب از قرار گرفتن در معرض افراد سیگاری

سیگار برای زن باردار و جنین وی زیان‌بار است. قرار گرفتن در معرض فرد سیگاری از سیگار کشیدن اثرات مخرب بیشتری دارد. درصورتی‌که فردی در معرض دود سیگار قرار بگیرد، در حقیقت او در معرض حدود ۴۰۰۰ ماده شیمیایی قرار گرفته است که برخی از آن‌ها نیز سرطان‌زا هستند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند منجر به عوارض ذیل شود:
– سقط‌جنین
– تولد زودرس
– تولد نوزاد با وزن کم
– اختلالات یادگیری و رفتاری آتی در کودک
– سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

۹- اجتناب از مصرف دخانیات و الکل

الکل به‌سرعت از جریان خون فرد از طریق جفت و بند ناف به جنین می‌رسد و این امر می‌تواند به مغز و اندام جنین آسیب برساند.
سایر خطرات احتمالی مصرف دخانیات و الکل در دوره بارداری عبارت‌اند از:
– تولد زودرس
– ایجاد اختلالات در جنین
– سقط‌جنین
– آسیب‌های مغزی
– – مرده زایی

۱۰- نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت

در دوران بارداری ماندن طولانی‌مدت در یک موقعیت (نشسته یا ایستاده) می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مشکلات عروقی و تورم پاها می‌تواند ازجمله این عوارض باشد. برای درگیر نشدن با این عوارض، فرد باردار باید موقعیت خود را مرتب تغییر دهد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=1995

منبع healthline
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.