مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

هویج یا کلم‌پیچ خوردن مادر؛کدام‌ لبخند بر لبان جنین می‌نشاند؟

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

بر اساس مطالعه‌ای که روی حدود ۱۰۰ زن در انگلیس انجام شد، به نظر می‌رسد که جنین‌های در رحم پس از خوردن هویج توسط مادرشان لبخند می‌زنند و پس از خوردن کلم پیچ اخم می‌کنند.

به گزارش ندای تندرستی، در این تحقیق به حدود یک سوم از زنان کپسول‌هایی پودر یکی از سبزیجات داده شد. به حدود یک سوم دیگر کپسول‌هایی حاوی پودر نوع دیگری از سبزیجات داده شد و به حدود یک سوم دیگر از آنان هیچ‌یک از پودرهای سبزیجات فوق داده نشد.

۲۰ دقیقه بعد آزمایش‌های اولتراسوند نشان داد که بیشتر جنین‌هایی که در معرض کلم پیچ قرار گرفته بودند، به نظر می‌رسید که اخم کرده‌اند و بیشتر آن‌هایی که در معرض هویج بودند، می‌خندیدند. گروه کنترل پاسخ‌های یکسانی نداشتند.

ناجا ریسلند، یکی از محققان این مطالعه و رئیس آزمایشگاه تحقیقات جنین و نوزادان دانشگاه دورهام گفت: «ما اولین کسانی هستیم که می‌توانیم در اسکن اولتراسوند حالات صورت را در رابطه با غذایی که مادر مصرف کرده است نشان دهیم.»

نوزادان در این تحقیق در هفته‌های ۳۲ تا ۳۵ بارداری بودند. بارداری معمولاً ۴۰ هفته از آخرین قاعدگی یک زن طول می‌کشد.

دکتر ریسلند گفت که اخم جنین‌ها بعد از تجربه طعم کلم پیچ شبیه به چهره‌هایی بود که بچه‌ها یا بزرگسالان هنگام چشیدن طعم تلخ از خود بروز می‌دهند. این حرکت می‌تواند ناشی از حرکات ماهیچه‌ای باشند که در واکنش به طعم تلخ کلم پیچ شکل می‌گیرد. البته هنوز ناشناخته است که آیا نوزادان در رحم مادر احساسات یا تنفر را به روشی مشابه تجربه می‌کنند یا خیر.

او گفت که این مطالعه می‌تواند به نشان دادن چگونگی شکل گیری عادات غذایی با قرار گرفتن در معرض طعم‌ها در رحم کمک کند.

ریسلند گفت، مادرانی که در دوران بارداری از رژیم‌های غذایی سالم استفاده می‌کنند، ممکن است نوزادانی داشته باشند که بعدها غذا خوردن کمتری داشته باشند.

نتایج این پژوهش در ژورنال Psychological Science منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4678

منبع WebMD Psychological Science
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.