مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

تزریق واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

0

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که واکسن آنفولانزا با کاهش ۴۰ درصدی خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر طی دوره‌ای چهار ساله ارتباط دارد.

به گزارش ندای تندرستی به نقل از SciTechDaily، بر اساس مطالعه جدیدی از مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در هیوستون، طی چهار سال، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که دست‌کم یک واکسن آنفولانزا دریافت کرده بودند، ۴۰ درصد کمتر از افراد مشابهی بود که واکسن دریافت نکرده بودند.

پژوهشگران در نمونه جمعیتی بزرگی از افراد بزرگ‌سال ۶۵ سال و مسن‌تر در آمریکا، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بین افرادی که قبلا واکسن آنفولانزا دریافت کرده بودند و افرادی که پیش‌تر این واکسن را دریافت نکرده بودند مقایسه کردند. آن‌ها این نتایج را در مجله علمی Journal of Alzheimer’s Disease منتشر کرده‌اند.

یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: «دریافتیم که واکسیناسیون آنفولانزا در افراد مسن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را برای چندین سال کاهش می‌دهد. قدرت این اثر حفاظتی با تعداد سال‌هایی که فرد واکسن آنفولانزای سالانه دریافت می‌کند افزایش می‌یابد. به‌بیان‌دیگر، میزان ابتلا به آلزایمر در بین افرادی که به‌طور مداوم هر ساله واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنند کمترین میزان بود.» وی ادامه داد: «لازم است تا پژوهش‌های آتی ارزیابی کند که آیا واکسیناسیون آنفولانزا با سرعت پیشرفت علائم در بیمارانی که قبل از واکسیناسیون به آلزایمر مبتلا شده‌اند نیز ارتباط دارد یا خیر.»

دو سال پیش محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس هیوستون ارتباطی احتمالی بین واکسن آنفولانزا و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را یافتند. اکنون گروه مذکور این پژوهش را در نمونه بسیار بزرگ‌تری نسبت به تحقیقات قبلی انجام دادند. این نمونه شامل بیش از ۹۳۵ هزار بیمار واکسینه شده و بیش از ۹۳۵ هزار نفر بیمار غیر واکسینه شده بود.

طی چهار سال پیگیری، حدود ۵/۱ درصد از بیماران واکسینه شده به آنفولانزا مبتلا به آلزایمر شدند. در مقابل تنها ۸/۵ درصد از بیمارانی که واکسینه نشده بودند طی این پیگیری به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند.

به گفته محققان، این نتایج بر اثر حفاظتی قوی واکسن آنفولانزا در برابر بیماری آلزایمر تأکید می‌کند. بااین‌حال، سازوکارهای بنیادین عامل این فرآیند نیاز به مطالعه بیشتری دارد.

یکی از محققان گفت: «ازآنجایی‌که شواهدی وجود دارد که واکسن‌های متعددی ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کند، فکر می‌کنیم که این اثر ویژه واکسن آنفولانزا نیست.» وی افزود: «از سویی معتقدیم که سیستم ایمنی پیچیده است و برخی تغییرات، مانند ذات‌الریه، ممکن است آن را به شکلی فعال کند که بیماری آلزایمر را بدتر کند؛ اما موارد دیگری که سیستم ایمنی را فعال می‌کنند، مانند واکسن، ممکن است به روشی متفاوت این کار را انجام دهند، روشی که فرد را از بیماری آلزایمر محافظت کند. بدیهی است که ما باید اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی بدتر شدن یا بهبود وضعیت سیستم ایمنی در این بیماری به‌دست آوریم.»

بیماری آلزایمر بیش از ۶ میلیون نفر را در آمریکا تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دلیل پیری جمعیت این کشور، تعداد افراد مبتلا در حال افزایش است. مطالعات قبلی کاهش خطر زوال عقل را در ارتباط با واکسن‌های مختلف بزرگ‌سالی، از جمله واکسن‌های کزاز، فلج اطفال و تب‌خال، علاوه بر واکسن آنفولانزا و غیره نشان داده‌اند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4595

منبع SciTechDaily Journal of Alzheimer s Disease
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.