مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

علائم پایدار کرونا در مبتلایان تا چند ماه بعد ادامه می‌یابد؟

0

مطالعه‌ای نشان می‌دهد ۳۰ درصد افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، علائم پایدار کرونا را تا ۹ ماه بعد تجربه می‌کنند.

به گزارش ندای تندرستی، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، تقریباً یک‌سوم از افراد مبتلا به کووید-۱۹ تا ۹ ماه پس از تشخیص، علائم طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند. این علائم طولانی‌مدت حتی در کسانی که به شکل خفیف بیماری مبتلا شده بودند نیز گزارش شده است.

محققان این مطالعه از دانشگاه واشنگتن هستند. آن‌ها اطلاعات ۱۷۷ نفر را که ابتلای آن‌ها به کووید-۱۹ تأیید شده بود، تجزیه‌وتحلیل کردند. محققان وضعیت افراد فوق را چندین ماه پس از تشخیص بیماری پیگیری کردند.

بیشتر شرکت‌کنندگان در تحقیق (۱۵۰ نفر یا ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان) به شکل خفیف کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و در بیمارستان بستری نبودند. تعداد کمی نیز (۶ درصد) بدون علامت بودند و ۱۶ شرکت‌کننده نیز (۹ درصد) در بیمارستان بستری شدند.

به‌طورکلی حدود ۳۳ درصد از بیمارانی که به شکل خفیف بیماری مبتلا شده بودند و نیز حدود ۳۱ درصد از بیماران بستری‌شده گزارش دادند که دست‌کم یکی از علائم کرونا در آن‌ها حداقل ۳ ماه پس از بیماری باقی‌مانده است.

شایع‌ترین علائم پایدار کرونا کدام‌اند؟

به گفته محققان شایع‌ترین علائم پایدار کرونا، خستگی و از دست دادن حس‌های بویایی و چشایی است. این علائم هرکدام توسط حدود ۱۳/۶ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش شده‌اند. حدود ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان نیز علائم پایدار دیگری از کرونا را، از جمله درد عضلانی، مشکلات تنفسی، سرفه و مه مغزی را تجربه کرده‌اند.

در ارتباط با اثرات طولانی‌مدت کووید-۱۹ بر سلامت روان، می‌توانید مقاله‌ای را در همین سایت با عنوان « ابتلا به کرونا با سلامت روان ما چه می‌کند؟» مطالعه فرمایید.

محققان فوق نتایج تحقیق خود را در مقاله‌ای در ژورنال JAMA Network Open منتشر کرده‌اند.

کووید-۱۹ فراتر از یک عفونت حاد

محققان این مطالعه در مقاله خود نوشته‌اند: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که پیامدهای سلامت کووید-۱۹ فراتر از یک عفونت حاد است. این پیامدها حتی در میان کسانی که بیماری خفیف را تجربه می‌کنند، وجود دارد.»

همچنین آن‌ها از بیماران بهبودیافته در مورد کیفیت زندگی خود پس از ابتلا به کرونا سؤال کردند. ۳۰ درصد از این افراد گفتند که در مقایسه با قبل از ابتلا، زندگی بدتری دارند. ۸ درصد از آن‌ها مشکلاتی در انجام وظایف روزانه خود، از جمله کارهای روزمره خانه گزارش دادند.

محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: «آنچه واضح است این است که افراد از این بیماری بهبود می‌یابند، اما با گذشت زمان علائمی نظیر خستگی که بسیار فلج‌کننده است در آن‌ها می‌ماند.»

این مطالعه یکی از بررسی‌های طولانی‌مدت مبتلایان به کووید-۱۹ است. بااین‌حال این مطالعه محدودیت‌هایی هم داشت. در این مطالعه تعداد شرکت‌کنندگان نسبتاً کم بود و این افراد مربوط به یک منطقه (منطقه سیاتل آمریکا) بودند. محققان اذعان کردند: «باوجود میلیون‌ها مورد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان، وجود عوارض طولانی‌مدت این بیماری می‌تواند عواقب زیادی بر سلامت و اقتصاد داشته باشد.»

برخی اوقات علائم پایدار کرونا «کووید طولانی» نیز نامیده می‌شود. اینکه چرا برخی به این علائم دچار می‌شوند، دقیقاً مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که آیا نوعی فعال شدن سیستم ایمنی، التهاب یا ایجاد نوعی خودایمنی در ایجاد این علائم پایدار دخیل هستند؟

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3693

منبع  JAMA Network Open Live Science
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.