مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

آنتی بادی تولیدشده در آزمایشگاه، امید دیگری برای درمان کووید-۱۹

0

درحالی‌که دنیا در انتظار واکسن کروناویروس است، پیشرفت‌های بعدی برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر می‌تواند درمان‌هایی از کلاس درمان‌های بیوتکنولوژی باشد. این درمان‌ها عمدتاً علیه سرطان و سایر اختلالات استفاده می‌شوند. به عبارتی امید بعدی درمان، آنتی بادیهایی هستند که به‌طور خاص برای حمله به کروناویروس جدید طراحی شده‌اند.

استفاده از آنتی بادیهای مونوکلونال برای هدف قرار دادن ویروس توسط دانشمندان برجسته تأیید شده است. متخصصان، درمان بر پایه آنتی بادی را درمان تا حدود زیادی مطمئن علیه کووید-۱۹ می‌دانند.

برای مطالعه بیشتر در مورد درمان با آنتی بادیها می‌توانید به مقاله «استفاده از آنتی بادیها در درمان سرطان» مندرج در سایت ندای تندرستی مراجعه فرمایید.

آنتی بادیها در بدن چگونه تولید می‌شود؟

هنگامی‌که ویروس از دفاع اولیه بدن عبور می‌کند، در بدن سلول‌هایی تولید می‌شود که مهاجم را هدف قرار می‌دهد. این سلول‌ها پروتئین‌های دفاعی به نام آنتی بادی تولید می‌کنند که قادرند ویروس را بشناسند، به آن متصل شده، مهارش کنند و از گسترش عفونت جلوگیری نمایند.

آنتی بادیهای مونوکلونال ساخته‌شده در آزمایشگاه، جمعیت همگنی از آ آنتی بادیها هستند که امکان اتصال به بخش مشخصی از ویروس و خنثی‌سازی این میکروارگانیسم را دارند. محققان قادرند در آزمایشگاه در حجم بالایی از این پروتئین طبیعی را بسازند.

دانشمندان در تلاش‌اند تا عملکرد دقیق آنتی بادیها را در بهبود کووید-۱۹ بررسی کنند. از سویی داروسازان نیز تلاش می‌کند تا آنتی بادیهای مناسب جهت بهبود روند بیماری را در آزمایشگاه تولید کنند تا این آنتی بادیها، ویروس و در نتیجه عفونت‌های بعدی ناشی از آن را مهار کنند.

مدیر دارویی شرکت «رِژنِرون فارما» با ذکر این نکته که آنتی بادیها می‌توانند عفونت را مهار کنند و این یک واقعیت است، بیان می‌کند که این شرکت در حال ارزیابی یک ترکیب حاوی دو آنتی بادی است. به اعتقاد وی، این ترکیب در مهار ویروس بهتر از تک آنتی بادی عمل می‌کند. او می‌گوید که داده‌های اثربخشی این ترکیب در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ارائه خواهند شد. به گفته این مدیر محافظت در برابر بیماری به کمک این آنتی بادی، با گذشت زمان از بین می‌رود. همچنین دوز مؤثر از این دارو هنوز مشخص نشده است.

دولت آمریکا به شرکت رژنرون ۴۵۰ میلیون دلار کمک مالی برای تولید آنتی بادی علیه کروناویروس اعطا کرد. این شرکت اعلام کرد که می‌تواند در صورت اخذ تأییدیه‌هایی درمانی، تولید خود را بلافاصله آغاز کند.

دولت آمریکا اعلام کرده است درصورتی‌که هر یک از آنتی بادیهای تولیدشده توسط شرکت‌های مختلف تأیید گردند، منابع مالی تولید آن‌ها را در حجم بالا تأمین خواهد کرد.

تولید داروهای بر پایه آنتی بادی حتی در صورت همکاری شرکت‌های رقیب با یکدیگر بسیار پیچیده است. همچنین این بحث وجود دارد که آیا یک آنتی بادی منفرد به‌اندازه کافی قدرتمند خواهد بود تا جلوی کووید-۱۹ را بگیرد؟ یکی از شرکت‌های داروسازی اعلام کرده است که کار آزمایی بالینی یک ترکیب دو آنتی‌بادی را بر روی انسان در همین هفته‌ها آغاز می‌کند. شرکت دیگری نیز از آغاز آزمایش‌های انسانی خود برای دو آنتی بادی مختلف نامزد درمان خبر داده است.

آنتی بادی

مصونیت آنتی بادی با واکسن چه تفاوتی دارد؟

برخلاف واکسن‌ها که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند و ایمنی پایدار می‌دهند، تأثیر آنتی بادیهای تزریقی سرانجام از بین می‌رود.

داروسازان می‌گویند آنتی بادیهای مونوکلونال می‌توانند به‌طور موقت از ابتلا به عفونت در افراد در معرض خطر مانند کارکنان بخش پزشکی و سالمندان جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند تا زمانی که واکسن‌ها به‌طور گسترده در دسترس قرار گیرند، به‌عنوان پل درمانی استفاده شوند.

معاون ارشد یکی از شرکت‌های بیوتکنولوژی می‌گوید: «وضعیت آنتی بادیها این است که اساساً ایمنی فوری می‌دهد.»

احتمال خطر آنتی بادیهای مونوکلونال پایین است، اما هزینه تولید آن بالاست. همچنین با توجه به جهش‌های احتمالی در کروناویروس، این نگرانی وجود دارد که آنتی بادیهای تولیدی دیگر برای این ویروس کارایی نداشته باشند؛ ازاین‌رو محققان در حال حاضر سعی دارند آنتی بادیهایی تولید کنند که بخش‌های مختلفی از ویروس را شناسایی می‌کنند.

همچنین سؤالاتی در مورد این نکته وجود دارد که در طول بیماری، چه زمانی بهترین زمان برای استفاده از این سلاح جدید محسوب می‌شود؟

یک استاد میکروبیولوژی در آمریکا می‌گوید: «استفاده از آنتی بادی در مراحل پیشرفته عفونت ممکن است مفید واقع نشود.» وی می‌افزاید: «استفاده زودهنگام از ممکن است بهتر کار کند.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2754

منبع Reuters
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.