مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

آیا دریافت‌کنندگان یک دوز واکسن کرونا بیمار می‌شوند و ویروس را منتقل می‌کنند؟

0

 

مطالعه‌ای در انگلیس نشان می‌دهد که یک دوز واکسن کرونا (کووید-۱۹) می‌تواند انتقال ویروس را تا نصف کاهش دهد. به این جهت محققان امیدوارند که واکسیناسیون بتواند همه‌گیری را کنترل کند، زیرا نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در افراد واکسینه شده احتمال انتقال ویروس به دیگران بسیار کمتر است.

بررسی بیش از ۳۶۵ هزار خانواده در انگلستان نشان می‌دهد افرادی که یک دوز واکسن کرونا تولیدشده فایزر یا آسترازنکا را دریافت کرده باشند و حداقل سه هفته بعد به این ویروس آلوده شوند، خطر انتقال ویروس کرونا از آن‌ها به نزدیکانشان تقریباً نصف می‌شود.

واکسیناسیون سبب می‌شود از حدود ۱۴ روز پس از دریافت آن، صرف‌نظر از این‌که فرد چه سنی دارد، سطحی از محافظت در وی پدیدار شود. پیش‌ازاین نشان داده شده بود که هر دو واکسن فوق علائم کووید-۱۹ و شدت بیماری را کاهش می‌دهند، اما توانایی آن در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مشخص نشده بود. محققان سلامت عمومی انگلستان در لندن به دنبال مواردی بودند که در آن فرد پس از دریافت یک دوز واکسن کرونا مربوط به شرکت‌های فایزر یا آسترازنکا دچار عفونت کروناویروس شده باشد. سپس این گروه ارزیابی کردند که این افراد چقدر ویروس را به افراد خانواده خود انتقال داده‌اند.

این گروه پژوهشی دریافت افرادی که دست‌کم طی ۲۱ روز واکسینه شده‌اند ممکن است به کرونا مبتلا شوند. البته سرایت ویروس از این افراد به سایر اعضای خانواده ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر است. نتایج این دو واکسن مشابه بود.

به گزارش ندای تندرستی، واکسیناسیون راه‌حل سریعی برای مشکل همه‌گیری نیست. افراد واکسینه شده بازهم ممکن است به ویروس آلوده شوند و آن را منتقل نمایند. هرچند در صورت ابتلا شدت بیماری و احتمال انتقال ویروس کاهش می‌یابد، ولی بهتر است پس از انجام واکسیناسیون افراد مانند قبل خود را از مواجهه با ویروس حفظ کنند. بدین‌جهت فعلاً باید همچنان رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه یابد.

شما می‌توانید مقاله دیگری را در ارتباط با واکسن کرونا تحت عنوان «چرا برخی عوارض جانبی واکسن را بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند؟»  در همین سایت مطالعه بفرمایید.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3769

منبع nature Knowledge Hub
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.