مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

اثر فشارهای شغلی و اجتماعی بر احتمال بروز بیماری عروق کرونر قلب در زنان

0

به نظر می‌رسد ارتباط بین اضطراب روانی-اجتماعی و بیماری عروق کرونر قلب در زنان بیشتر از مردان است. همچنین این بیماری به نوع اضطراب یا عامل ایجادکننده اضطراب بسیار وابسته است. بااین‌حال، مشخص نیست که چگونه انواع مختلف استرس روانی – اجتماعی بر خطر بروز بیماری عروق قلب در زنان تأثیر می‌گذارد.

به گزارش ندای تندرستی، یک گروه پژوهشی از دانشگاه درکسل در فیلادلفیا ارتباط عوامل اضطراب‌زای روانی-اجتماعی از جمله فشار شغلی، اتفاقات پراضطراب زندگی و فشار اجتماعی را با بروز بیماری عروق کرونر قلب در زنان بررسی کرد.

این گروه از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده در یک مطالعه مشاهده‌ای درباره زنان، اثر مستقل و ترکیبی رویدادهای اضطراب‌زای زندگی، روابط اجتماعی و شغلی را ارزیابی کردند.

بر اساس نتایج این بررسی که در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، به نظر می‌رسد کار و فشار اجتماعی با یکدیگر اثر مضاعفی ایجاد می‌کنند و خطر ابتلای زنان به بیماری عروق کرونر قلب را ۲۱ درصد افزایش می‌دهند.

اتفاقات اضطراب‌زای زندگی و فشار اجتماعی یعنی جنبه منفی تعاملات یا روابط اجتماعی نیز خطر بروز بیماری عروق کرونر قلب را به ترتیب ۱۲ و ۹ درصد افزایش می‌دهند.

مدیر این پژوهش درباره نتایج می‌گوید که یافته‌های ما یک یادآوری مهم برای زنان و کسانی است که به زنان اهمیت می‌دهند. برای اساس این یافته‌ها خطر اضطراب برای سلامت انسان نباید نادیده گرفته شود. این امر به‌ویژه در هنگام بروز اضطراب در اثر این همه‌گیری جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

این نتایج می‌تواند نگرش موجود را نسبت به کنترل استرس به جهت جلوگیری از بروز بیماری عروق کرونر قلب در زنان تغییر دهد. به عبارت دیگر در نگرش جدید به جای مدیریت اضطراب‌های فعلی می‌توان روش‌های جلوگیری از اضطراب را از ابتدا مدنظر قرار داد.

همچنین این نتایج می‌تواند اخطاری جدی باشد که اضطراب تهدیدی عمده برای انسان‌ها به‌ویژه زنان است و این تهدید باید به‌سرعت و با روش درست برطرف شود.

 

اضطراب و بیماری عروق کرونر قلب

طی چند سال اخیر مطالعات مهمی نشان داده که ممکن است اضطراب روانی-اجتماعی از جنبه‌های مختلف زندگی بر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب اثرگذار باشد.

احتمالاً اضطراب روانی- اجتماعی می‌تواند عملکرد هماهنگ اندام‌ها و دستگاه‌های بدن را مختل کند که ممکن است سبب بروز بیماری شود. در نتیجه اضطراب می‌تواند التهاب و واکنش قلبی-عروقی را تشدید کرده، تغییرات متابولیکی ایجاد کند و به این ترتیب خطر بروز بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد.

اضطراب روانی-اجتماعی با الگوهای رفتاری خاصی مانند مصرف الکل، استعمال دخانیات یا بی‌تحرکی فیزیکی نیز ارتباط دارد. برخی بیماری‌ها از جمله دیابت و پرفشاری خون نیز بر خطر بیماری عروق کرونر قلب مؤثرند.

اضطراب ممکن است زنان و مردان را به شکل‌های متفاوتی تحت تأثیر خود قرار دهد. یافته‌های چندین مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط بین اضطراب روانی-اجتماعی و بیماری عروق کرونر قلب ممکن است در زنان بیش از مردان باشد.

پیش از این در یک مطالعه نشان داده شد که سطح اضطراب و علائم عاطفی و جسمی مرتبط با آن از جمله خستگی و افسردگی در زنان بیش از مردان است.

در مطالعه دیگری مشخص شد که زنان ممکن است در معرض عوامل اضطراب‌زای روانی- اجتماعی قرار گیرند که مردان کمتر آن‌ها را تجربه می‌کنند.

بااین‌حال دانشمندان هنوز نمی‌دانند که عوامل اضطراب‌زای مختلف چگونه بر خطر ابتلای زنان به بیماری عروق کرونر قلب اثر می‌گذارند؛ بنابراین مشخص نیست که کدام عامل اضطراب‌زا بیشتر بر خطر ایجاد این بیماری مؤثر است.

این موضوع، کار را برای مراقبان سلامت دشوار می‌کند که تا بهترین راه را برای کاهش احتمال بروز بیماری عروق کرونر قلب به زنان توصیه کنند. همچنین زنان نمی‌توانند مطمئن باشند که کدام عامل اضطراب‌زا بیشترین اهمیت را برای جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب دارد.

 

فشار اجتماعی و کار

در این مطالعه گروه پژوهشی بخشی از داده‌های جمع‌آوری‌شده در مطالعه بزرگی به نام WHIOS را تجزیه‌وتحلیل کردند. این مطالعه پیش‌ازاین با هدف یافتن راه‌های بهتر برای جلوگیری از بیماری قلبی، سرطان و پوکی استخوان در زنان انجام شده بود.

دانشمندان داده‌های بیش از ۸۰ هزار زن یائسه ساکن مناطق مختلف آمریکا را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان این پژوهش در زمان شروع بررسی WHIOS بین ۵۰ تا ۷۹ سال سن داشتند و میانگین مدت پیگیری زنان در این مطالعه ۱۴ سال و هفت ماه بود. عوامل اضطراب‌زای موجود در این مطالعه با خود اظهاری با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد.

محققان پس از تنظیم متغیرهایی مانند اشتغال به شغل، عوامل اقتصادی اجتماعی، سن و عوامل اضطراب‌زای اضافی دریافتند که زندگی سرشار از رویدادهای پراضطراب به میزان ۱۲ در صد و فشار اجتماعی بالا ۹ درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد.

این گروه پژوهشی همچنین متوجه شدند که به نظر می‌رسد تأثیرگذاری فشارهای اجتماعی و کار به‌طور هم‌افزا است و در صورتی زنان هم‌زمان تحت تأثیر این دو عامل قرار گیرند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در آنان ۲۱ درصد افزایش می‌یابد. فشار شغلی به‌تنهایی با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب ارتباطی ندارد. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی در چگونگی تصمیم‌گیری متخصصان مراقبت‌های سلامت و خود زنان برای مقابله با اضطراب به‌منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب داشته باشد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3761

منبع Medical News Today
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.