مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

سرطان پروستات تهاجمی با چاقی شکمی ارتباط دارد

0

به گزارش ندای تندرستی به نقل از زیستنا، محققان انستیتوی ملی پژوهش‌های علمی کانادا دریافتند که چاقی شکمی خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را افزایش می‌دهد.

مطالعات متعددی نشان داده است که چاقی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرطان پروستات است. برای تحقیق بیشتر، محققان از داده‌های یک نظرسنجی استفاده کردند که بین سال‌های ۲۰۰۵و ۲۰۱۲ در مونترال انجام شده بود. این پژوهشگران مشاهده کردند که چاقی شکمی با افزایش خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات مرتبط است.

مدیر این پژوهش اعتقاد دارد که تعیین دقیق عوامل خطر به وجود آورنده این سرطان تهاجمی گامی بلند در پژوهش‌های سلامت است. وی با بیان اینکه درمان این سرطان جزء سخت‌ترین درمان‌ها است، می‌افزاید که اطلاعات به‌دست‌آمده فرصتی را ایجاد می‌کند تا مردانی که این عامل خطر را دارند با دقت‌ بیشتری پایش شوند تا امکان پیشگیری فراهم شود.

چاقی شکمی و چاقی عمومی

به نظر می‌رسد تأثیر چربی بر سلامت فرد بسته به این‌که چربی در اطراف شکم تمرکز یافته است یا در کل بدن توزیع شده متفاوت است. به گفته یکی از پژوهشگران این طرح، چاقی شکمی سبب ایجاد تغییرات هورمونی و متابولیکی می‌شود. این تغییرات می‌تواند باعث تقویت رشد سلول‌های سرطانی وابسته به هورمون شود. اعتقاد بر این است که چاقی شکمی با کاهش تستوسترون و همچنین التهاب مزمن همراه است که با ایجاد تومورهای تهاجمی ارتباط دارد.

همبستگی بین سرطان پروستات تهاجمی و چاقی عمومی (زمانی که چاقی در کل بدن پراکنده است) مشاهده نشده است. به گفته محققان در افراد چاق، پروتئینی به نام «آنتی‌ژن اختصاصی پروستات» در خون رقیق می‌شود. این پروتئین برای تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه استفاده می‌شود. رقیق شدن این پروتئین سبب می‌شود تشخیص سرطان دشوارتر شود.

این گروه پژوهشی اعتقاد دارد که باید مطالعات در مورد مدت‌زمان چاق بودن در طول زندگی در اولویت قرار گیرد. همچنین آن‌ها بر این باورند که تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر توزیع چربی بدن می‌تواند دید بهتری در مورد خطرات ابتلا به سرطان پروستات فراهم کند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3859

منبع zistna Cancer Causes & Control INRS
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.