مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

کروناویروس آفریقای جنوبی ؛ مقاوم در برابر واکسن‌های فعلی

0

شکل‌های جدید یا به‌عبارت‌دیگر سویه‌های جدیدی از کروناویروس در بخش‌های مختلف جهان ظاهر می‌شوند. بسیاری از سویه‌های جهش‌یافته به‌سرعت شیوع می‌یابند. گروهی بین‌المللی از پژوهشگران، به‌تازگی سویه‌ای از کروناویروس را در آفریقای جنوبی کشف کرده‌اند. این سویه با اختصار کروناویروس SA (برگرفته از نام آفریقای جنوبی) نامیده می‌شود.

سرپرست این گروه پرفسور گودزیک استاد دانشگاه کالیفرنیاست. دکتر گودزیک می‌گوید: «انواع جدید کروناویروس مرزهای جدیدی هستند. از این موارد سویه‌های مربوط به آفریقای جنوبی و برزیل نگران‌کننده‌تر هستند. این انواع جهش‌هایی دارند که آن‌ها را در برابر آنتی‌بادی‌هایی که با واکسن‌های فعلی می‌سازند مقاوم می‌کند. به نظر می‌رسد که در یک مسابقه تنگاتنگ قرار داریم؛ اما تا هنگامی‌که مردم را به‌سرعت واکسینه نکنیم و همه‌گیری جهانی را کنترل نکنیم، سویه‌های جدید ویروس تمام واکسن‌های ما را بی‌اثر می‌کنند.»

این محققان ساختار مولکول اسپایک کروناویروس را بررسی می‌کنند. به گزارش ندای تندرستی، اسپایک پروتئینی در سطح کروناویروس است و سبب اتصال ویروس به سلول‌های دستگاه تنفسی فوقانی انسان می‌شود. محققان با بررسی اسپایک به شناخت کروناویروس سویه آفریقای جنوبی (SA) کمک کرده‌اند. گروه پژوهشی فوق این سویه جدید از کروناویروس را شناسایی کردند. آن‌ها سویه فوق را از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده بین ۱۵ اکتبر تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ در ۳ استان در آفریقای جنوبی کشف کردند. این سویه جدید تا اوایل نوامبر به‌سرعت سویه غالب در نمونه‌های دو استان در آفریقای جنوبی شد.

دکتر ارغوان علی‌سلطانی یکی از اعضای این گروه پژوهشی درباره سویه‌های جدید می‌گوید که هر سویه کروناویروس دارای جهش‌های خاص خود است. وی با همکارانش با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتری ساختار و عملکرد احتمالی پروتئین اسپایک ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی را مشخص کردند. به گفته دکتر ارغوان علی‌سلطانی بررسی‌های این گروه پیشنهاد می‌کنند که برخی از جهش‌ها احتمالاً سبب افزایش انتقال‌پذیری ویروس و پاسخ ضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

کروناویروس سویه آفریقای جنوبی تاکنون در ۴۰ کشور از جمله آمریکا مشاهده شده است. پژوهش اولیه روی این سویه نشان می‌دهد که ممکن است کروناویروس آفریقای جنوبی به آنتی‌بادی‌ها مقاوم باشد. در نتیجه این مقاومت ممکن است کارایی واکسیناسیون کاهش یابد. دکتر گودزیک محقق اصلی این پژوهش این ویژگی را سبب توجه بسیار زیاد به این سویه می‌داند. وی می‌گوید که پژوهش‌های دیگری مقاومت کروناویروس آفریقایی به واکسن و گسترش آن را تأیید کرده‌اند. البته وی اشاره می‌کند که کشور آفریقای جنوبی عملکرد خوبی در کنترل این سویه با استفاده از قرنطینه و سایر روش‌ها داشته است.

پروفسور گودزیک توضیح می‌دهد که تنها یک نوع کروناویروس عامل کووید-۱۹ وجود ندارد، بلکه جمعیتی از ویروس‌ها وجود دارند که دائماً در حال تکامل هستند.

پروفسور گودزیک پیش‌بینی می‌کند که کووید-۱۹ نیز همانند آنفولانزا در زندگی ما حضور مداوم خواهد داشت. وی می‌گوید ساخت واکسن آنفولانزا شش ماه طول می‌کشد. دانشمندان با کمک مدل‌ها، تکامل ویروس آنفولانزا را پیش‌بینی می‌کنند و واکسن‌ها قبل از بروز سویه‌های مختلف تولید می‌شوند. اگر مدل‌ها درست پیش‌بینی کرده باشند، واکسن به‌خوبی کار می‌کند؛ اما اگر مدل‌ها به‌خوبی کار نکنند، فصلی همراه با آنفولانزا شدید پیش رو خواهد بود. احتمالاً این رفتار برای کووید-۱۹ نیز وجود خواهد داشت. تلاش زیادی برای پیش‌بینی آنچه در سال‌های بعد اتفاق خواهد افتاد، انجام می‌شود. بر اساس این تلاش‌ها و بررسی‌ها واکسن‌ها به‌روز می‌شوند و افراد باید تزریق‌های یادآور انجام دهند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3744

منبع nature
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.