مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

اختلاف فشار خون بین دو بازو با خطر مرگ‌ومیر بیشتر همراه است

0

یک مطالعه بزرگ بین‌المللی تأیید می‌کند که اختلاف فشار خون بین دو بازو احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را بیشتر می‌کند.

به گزارش ندای تندرستی به همت دانشگاه اکستر و طی یک همکاری بین‌المللی، اطلاعات مربوط به ۵۴ هزار نفر که طی ۱۰ سال بررسی شده بودند، جمع‌آوری شد. این افراد بزرگ‌سالانی از اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا بودند که میزان فشار خون هر دو بازوی آن‌ها در دسترس بود.

این مطالعه در ژورنال Hypertension و با عنوان «ارتباط بین تفاوت فشار خون سیستولی بین بازوها و بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر» منتشرشده است. در این مطالعه محققان برای اولین بار به این نتیجه رسیدند که هرچه اختلاف فشار خون  بین دو بازو بیشتر باشد، خطر بیشتری سلامت فرد را تهدید می‌کند.

در حال حاضر دستورالعمل‌های بین‌المللی به متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که هنگام ارزیابی وضعیت قلبی-عروقی بیماران، فشار خون هر دو بازوی آن‌ها اندازه‌گیری شود؛ اما این امر عمدتاً نادیده گرفته می‌شود. در این مطالعه جدید، اختلاف فشار در نظر گرفته‌شده برای دو بازو، بسیار پایین‌تر از دستورالعمل‌های فعلی است. این تحقیق می‌تواند منجر به تغییر دستورالعمل‌های بین‌المللی موجود در زمینه فشار خون شود.

نویسنده و محقق اصلی این مقاله می‌گوید: «بررسی یک بازو و سپس بازوی دیگر با دستگاه اندازه‌گیری فشار خون معمولاً ارزان است و می‌تواند در هر محیط مراقبت بهداشتی بدون نیاز به تجهیزات گران و اضافه انجام شود. در حال حاضر دستورالعمل‌های بین‌المللی توصیه می‌کنند که این کار انجام شود، ولی این امر معمولاً به دلیل محدودیت زمانی انجام نمی‌شود. تحقیقات ما نشان می‌دهد که اندکی زمان گذاشتن و اندازه‌گیری هر دو بازو توسط متخصصان بهداشت، در نهایت می‌تواند باعث نجات جان انسان‌ها شود.»

وی افزود: «ما مدت‌هاست می‌دانیم که اختلاف فشار خون بین دو بازو با به مخاطره افتادن وضعیت سلامت ارتباط دارد. این مطالعه به ما در درک جزئیات بیشتر کمک کرد. [به‌عبارت‌دیگر] این مطالعه به ما می‌گوید که هرچه تفاوت فشار خون بین بازوها بیشتر باشد، خطر بیماری‌های قلبی-عروقی بیشتر است؛ بنابراین اندازه‌گیری هر دو بازو بسیار مهم است.»

فشار خون سیستولی یا دیاستولی؛ اختلاف کدام‌یک بین دو بازو مهم است؟

فشار خون با هر نبض در یک چرخه بالا و پایین می‌رود. فشار خون با واحد میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و میزان آن همیشه به‌صورت دو عدد داده می‌شود: فشار خون سیستولی (فشار خون حداکثر) و فشار خون دیاستولی (فشار خون حداقل).

پرفشاری خون، یک‌سوم از جمعیت بالغین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تنها دلیل اصلی حملات قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ قابل‌پیشگیری است. تفاوت معنی‌دار بین اندازه‌گیری فشار خون سیستولی در دو بازو می‌تواند نشان‌دهنده تنگی یا سفت شدن رگ‌ها باشد که می‌تواند در جریان خون اثر بگذارد.

محققان به این نتیجه رسیدند که به ازای هر میلی‌متر جیوه اختلاف بین دو بازو، خطر گرفتگی عروق، حمله قلبی و سکته مغزی طی ۱۰ سال آتی وجود دارد.

در حال حاضر طبق دستورالعمل انگلستان و اروپا، اختلاف فشار خون سیستولی ۱۵ میلی‌متر جیوه یا بیشتر بین دو بازو به‌عنوان حد آستانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که نشانگر خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

در مطالعه فوق مشخص شد که حد آستانه کمتر از میزان مشخص‌شده قبل، یعنی ۱۰ میلی‌متر جیوه به‌وضوح نشان‌دهنده خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

یکی دیگر از محققان این تحقیق می‌گوید: «ما معتقدیم که اختلاف ۱۰ میلی‌متر جیوه می‌تواند به‌عنوان بالاترین حد طبیعی برای فشار خون سیستولی بین دو بازو در نظر گرفته شود. این اطلاعات باید در اقدامات بالینی در ارتباط با ارزیابی خطر بیماری‌های قلب و عروقی گنجانده شود.»

پرفشاری خون به‌خودی‌خود یک خطر شناخته‌شده برای سلامت است و در ۴ درصد از افراد جمعیت رخ می‌دهد. اختلاف فشار بین دو بازو به میزان بیش از ۱۰ میلی‌متر جیوه در ۱۱ درصد از افراد دارای پرفشاری خون وجود دارد. 

در ارتیباط با پیشگیری از پرفشاری خون مفاله‌ای با عنوان «هفت راه برای کاهش اضطراب و پائین نگه‌داشتن فشار خون» را از مجله ندای تندرستی شماره ۴ و۵ دریافت نمائید. 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3450

منبع Medical Xpress Hypertention
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.