مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

خوردن ماست می‌تواند به سالمندان مبتلا به پرفشاری خون کمک کند

0

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط تیمی بین‌المللی انجام شده است، مصرف ماست می‌تواند به کاهش فشارخون در افراد مسن دارای پرفشاری خون کمک کند.

بیماری‌های قلبی-عروقی علت اصلی مرگ در دنیا است. پرفشاری خون عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی و دیابت است. رژیم غذایی مدت‌هاست که به‌عنوان ابزاری برای کاهش میزان فشارخون پیشنهاد می‌شود. امروزه بحث بهبود رژیم‌های غذایی برای ارتقاء سلامت بسیار موردتوجه است.

در مطالعه فوق محققان رابطه بین مصرف ماست و فشارخون را در سالمندان مبتلا به پرفشاری خون و در غیرمبتلایان بررسی کردند. محققان اطلاعات نزدیک به ۱۰۰۰ نفر را با میانگین سنی حدود ۶۲ سال تجزیه‌وتحلیل کردند. در این مطالعه سطح پرفشاری خون از ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه به بالا در نظر گرفته شده بود. تقریباً ۶۲ درصد افرادی که در مطالعه شرکت داشتند، مبتلا به پرفشاری خون بودند.

تجزیه‌وتحلیل آماری در مطالعه فوق نشان داد افرادی که دارای پرفشاری خون بودند، با مصرف ماست تاحدودی فشارخون سیستولیک (فشار خون ماکزیمم) آن‌ها کاهش یافت.

به گفته محققان، این مطالعه نخستین تحقیق در ارتباط با این پرسش بود که آیا ماست فشارخون افراد دارای فشارخون طبیعی را کاهش می‌دهد یا خیر. در بررسی فوق نشان داده شد که با خوردن ماست هیچ تغییری در وضعیت افراد دارای فشارخون طبیعی مشاهده نمی‌شود.

این گروه تحقیقاتی در مطالعه قبلی خود نشان داد که بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و عملکرد شناختی بهتر رابطه مثبت وجود دارد. به‌علاوه آن‌ها نشان دادند مصرف محصولات لبنی سبب کاهش فشارخون در افراد بدون سابقه سکته مغزی و بیماری کلیوی می‌شود.

به گزارش ندای تندرستی این مطالعه به‌عنوان یک یافته جدید در مجله علمی International Dairy Journal منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4059

منبع International Dairy Journal Medical Xpress
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.