مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

افزایش خطر مرگ در مبتلایان سرطان سینه با مصرف نوشابه شیرین شده با شکر

0

گروهی از محققان دانشگاهی در آمریکا نشان دادند، بیماران مبتلا به سرطان سینه که نوشابه شیرین شده با شکر مصرف می‌کنند، در معرض خطر مرگ‌ومیر به هر دلیلی و به‌ویژه به دلیل سرطان سینه هستند.

افرادی که ۵ بار یا بیشتر در هفته نوشابه‌های غیررژیمی می‌نوشند در مقایسه با زنانی که هرگز نوشابه‌های غیر رژیمی مصرف نمی‌کنند یا به‌ندرت مصرف می‌کنند؛ احتمال مرگ‌ومیر ناشی از هر علتی در آن‌ها حدود ۶۰ درصد بود. همچنین احتمال مرگ در اثر سرطان سینه در این افراد، ۸۵ درصد بیشتر بود.

این یافته در ژورنال Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention متعلق به انجمن تحقیقات سرطان آمریکا منتشر شده است.

نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید که تحقیقات در مورد نوشابه و سرطان سینه کاملاً جدید است. ازآنجاکه سرطان سینه بسیار رایج است، توصیه‌های مربوط به انتخاب شیوه زندگی به بهبودیافتگان از این سرطان اهمیت بسیاری دارد.

باوجود اثرات منفی استفاده از نوشابه بر سلامت، مانند افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی-عروقی؛ بسیاری از مردم همچنان به مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین‌شده با شکر ادامه می‌دهند.

تنها چند مطالعه مشاهده‌ای وجود دارد که ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را بررسی کرده‌اند.

به گفته محقق اصلی این پژوهش: «این مطالعه یکی از موارد معدودی است که به پیش‌بینی وضعیت زنان مبتلا به سرطان سینه که مصرف‌کننده نوشابه غیر رژیمی‌اند می‌پردازد.»

این محققان ارتباط بین مصرف نوشابه شیرین‌شده با شکر و مرگ به دلیل سرطان سینه و سایر دلایل را در میان ۹۲۷ زن بررسی کردند. زنان شرکت‌کننده در مطالعه افرادی بودند که در آن‌ها سرطان سینه تشخیص داده شده بود. این زنان بین ۳۵ تا ۷۹ سال سن داشتند. وضعیت شرکت‌کنندگان در این مطالعه ۱۹ سال پیگیری شد.

در این مطالعه برای ارزیابی وضعیت غذا و نوشیدنی‌های مصرفی شرکت‌کنندگان از پرسشنامه متداول غذایی استفاده شد.. با استفاده از این پرسشنامه افراد عادات غذایی و نوشیدن خود طی ۱۲ تا ۲۴ ماه پیش از تشخیص سرطان سینه را مشخص کرده بودند.

از بیش از ۹۰۰ زنی که برای آن‌ها سرطان سینه تشخیص داده شده بود، ۴۱ درصد در پایان دوره ارزیابی این مطالعه فوت کردند. نسبت بیشتری از زنانی که بر اساس گزارش خود از نوشابه‌های شیرین‌شده با شکر استفاده می‌کردند، فوت شده بودند.

 

چرا محققان متمرکز نوشابه‌های غیررژیمی شدند؟

به گفته محقق این مطالعه: «نوشابه‌های غیر رژیمی حاوی مقادیر بسیاری شکر هستند. این نوشابه‌ها بدون اینکه حاوی مواد مغذی باشند، کالری اضافی وارد رژیم غذایی می‌کنند.»

وی می‌افزاید: «به‌عبارت‌دیگر چای‌ها، قهوه‌ها و آب‌میوه‌های خالص که همگی بدون شکر افزوده باشند، گزینه‌های نوشیدنی سالم‌تری هستند؛ زیرا به‌واسطه دارا بودن ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، ارزش غذایی بالاتری دارند.»

نوشابه‌های شیرین‌شده با شکر حاوی مقادیر زیادی ساکاروز و فروکتوز هستند. این مواد به نوشابه‌ها شاخص گلیسمی بالایی می‌دهد.»

لازم به ذکر است که شاخص گلیسمی یا شاخص گلوکز، مقدار قندی را نشان می‌دهد که پس از مصرف کربوهیدرات در واحد زمان در بدن آزاد می‌شود. شاخص گلوکز بالا برای هر کربوهیدراتی به این معنی است که پس از مصرف آن، قند خون در مدت کمی به مقدار زیادی بالا می‌رود. به دنبال این افزایش قند خون فوری، انسولین زیادی نیز در بدن آزاد می‌شود. محققان می‌گویند که این غلظت‌های زیاد گلوکز و انسولین ناشی از مصرف نوشابه، می‌تواند منجر به شرایطی شود که با خطر بالاتر برای سرطان سینه همراه است.

به گزارش ندای تندرستی امروزه به دلیل وجود درمان‌های مؤثر، تعداد بسیاری از بهبودیافتگان از سرطان سینه در دنیا وجود دارند. محققان می‌گویند که ما نیازمند این هستیم که عوامل مؤثر بر سلامت این افراد را بشناسیم.

پژوهشگران این مطالعه می‌افزایند: «این مطالعه شواهدی را ارائه کرده که رژیم غذایی می‌تواند بر طول عمر زنان پس از سرطان سینه اثر بگذارد. باوجوداین ما نیازمند مطالعات بیشتری برای اثبات یافته‌هایمان هستیم.»

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3713

منبع American Association for Cancer Research Medical Xpress
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.