مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

خطر داروهای ضدالتهاب مانند دگزامتازون در درمان عوارض آنفولانزا

0

همان‌طور که می‌دانید ضعف سیستم ایمنی، انسان را در برابر کروناویروس جدید یا هر آنفولانزای دیگری آسیب‌پذیرتر می‌کند. برخی داروها مانند داروهای کورتیکواستروئیدی (مانند بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون و موارد دیگر) فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند و از این طریق التهاب را در بدن سرکوب می‌کنند. از این داروها معمولاً برای کاهش التهاب در آسم و آلرژی و موارد دیگر التهاب در بدن استفاده می‌شود. در برخی موارد افراد به‌منظور کم کردن عوارض ناشی از آنفولانزا مانند سوزش گلو و احتقان به‌صورت خود درمان از این داروها استفاده می‌کنند، غافل از اینکه این افراد با ضعیف کردن فعالیت سیستم ایمنی خود، مقاومت بدنشان را در برابر ویروس کاهش می‌دهند.

به گزارش ندای تندرستی تاکنون در سراسر دنیا تحقیقات متعدد بالینی بر روی اثر کورتیکواستروئیدها در درمان ذات‌الریه ناشی از آنفولانزا صورت گرفته است. هر کدام از تحقیقات فوق نتایج متفاوتی را گزارش کرده بودند. تا اینکه اخیراً در دو مطالعه، مجموعه نتایج به‌دست‌آمده از ارزیابی‌های بالینی فوق طی سالیان گذشته را جمع‌آوری و بررسی آماری کردند تا محققان بتواند به نتیجه‌گیری کلی‌تری برسند.

نتایج مطالعات بر روی نقش کورتیکواستروئیدها و تأثیر آن‌ها بر بیماران دارای آنفولانزا

در این دو مطالعه میزان مرگ‌ومیر در دو گروه از بیماران بزرگ‌سال دارای ذات‌الریه ناشی از آنفولانزا مقایسه شد. در یکی از گروه‌ها، بیماران کورتیکواستروئید دریافت می‌کردند و در گروه دیگر بیماران تحت این درمان قرار نگرفته بودند. هدف این تحقیقات، شناسایی نقش کورتیکواستروئیدها و تأثیر آن‌ها بر بیماران فوق بود. نتایج نشان داد که میزان مرگ‌ومیر در بیمارانی که تحت درمان با کورتیکواستروئیدها قرار گرفته بودند، بیشتر بود. محققان این مطالعات اعلام کردند که هنوز اطلاعات بالینی برای گرفتن یک نتیجه قطعی کم است؛ ولی با همین نتایج موجود، استفاده معمول از کورتیکواستروئیدها برای درمان بیماران مبتلا به ذات‌الریه شدید ناشی از آنفلوانزا توصیه نمی‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد با وجود اثرات ضدالتهابی کورتیکواستروئیدها، این داروها گزینه خوبی برای درمان عوارض آنفولانزا نیستند. به‌احتمال‌زیاد این امر مربوط به این است که داروهای فوق سبب تضعیف سیستم ایمنی بیمار می‌شوند.

پس صرفاً به دلیل اثرات تسکین دهندگی داروهایی مانند دگزامتازون نباید بدون تجویز پزشک از آن‌ها استفاده کرد.

داروهای کورتیکواستروئیدی مانند دگزامتازون، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند. پس صرفاً به دلیل اثرات تسکین دهندگی این داروها، نباید بدون تجویز پزشک از آن‌ها استفاده نمود.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2163

منبع Science Reports BMC
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.