مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

فناوری جدیدی که سبب حذف تشعشع از غربالگری سرطان می‌شود

0

محققان یک فناوری جدید و ارزانی را توسعه دادند که در آن به غربالگری متداول زنان برای تشخیص سرطان سینه کمک کرده و به این صورت پول و زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهد. این غربالگری‌ بدون قرارگیری در معرض اشعه انجام می‌شود.

این سیستم توسط محققان دانشگاه واترلو ساخته شده است و در آن از مایکروویوهای بی‌ضرر و نرم‌افزار هوش مصنوعی برای تشخیص چنددقیقه‌ای تومورها، حتی تومورهای کوچک و تومورهای در مراحل اولیه استفاده می‌شود.

محققان این طرح گفتند: «اولویت اصلی ما این بود که این روش مبتنی بر تشخیص سریع و ارزان باشد». «ما نتایج بسیار دلگرم‌کننده‌ای داشته‌ایم و معتقدیم که این به دلیل سادگی روش فوق است».

حدود ۱۵ سال بر روی استفاده از امواج مایکروویو برای تشخیص سرطان کار شده است. هزینه ساخت نمونه اولیه دستگاه موردنظر که در آن از این امواج برای تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود، کمتر از ۵۰۰۰ دلار است.

دستگاه چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه حاوی یک حس‌گر کوچک است که در یک جعبه قابل تنظیم به ابعاد ۱۵ سانتی‌متر مربع قرار دارد. جعبه حاوی حس‌گر فوق زیر میز آزمایش قرار می‌گیرد. بیماران روی میز و به‌صورت خوابیده روی شکم قرار می‌گیرند، به‌طوری‌که یک پستان وی در جعبه فوق قرار می‌گیرد. حس‌گر درون جعبه امواج مایکروویو ساطع می‌کند، سپس امواج پراکنش شده توسط نرم‌افزار هوش مصنوعی بر روی رایانه پردازش می‌شود. این سیستم به‌قدر کافی حساس است تا با مقایسه ترکیب بافت یک پستان با دیگری، ناهنجاری‌های به ضخامت کمتر از یک سانتی‌متر را تشخیص دهد. نتیجه منفی به معنای نبود بافت سرطانی در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که باوجود نتیجه مثبت می‌توان فرد را برای انجام آزمایش‌های گران‌تر با استفاده از ماموگرافی یا ام. آر.آی (MRI) ارجاع داد.

محققان دخیل در این پروژه می‌گویند: «اگر به‌طور مرتب زنان به این وسیله غربالگری شوند، مشکلات احتمالی خیلی زود و در مراحل اولیه مشخص می‌شوند. این سیستم می‌تواند مکمل فنّاوری موجود برای تشخیص سرطان باشد که گزینه‌های بسیار گران‌تری هستند و برای مواقعی مناسب‌اند که افراد واقعاً به آن گزینه‌های تشخیصی نیاز دارند.» محققان فوق می‌گویند که این دستگاه علاوه بر کاهش زمان انتظار بیمار و تشخیص زودرس می‌تواند مواجهه با اشعه را از بین ببرد، انجام آزمایش برای بیمار راحت باشد و بر روی سینه‌های متراکم نیز قابل انجام باشد. این مورد اخیر مشکلی است که در غربالگری با ماموگرافی وجود دارد. همچنین این فناوری به سبب کم‌هزینه بودن و سهولت در استفاده، سبب صرفه‌جویی مبالغ هنگفتی در نظام‌های مراقبت بهداشتی و نیز دسترسی چشمگیر به غربالگری در کشورهای درحال‌توسعه می‌شود.

محققان این پروژه متقاضی ثبت اختراع بودند و شرکتی را برای تجاری‌سازی سیستم خود راه‌اندازی کردند. آن‌ها امیدوارند ظرف شش ماه کارآزمایی بر روی بیماران را آغاز کنند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2177

منبع ScienceDaily
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.