مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

سروتونین پیام‌رسان شادی

0

سروتونین ماده‌ای شیمیایی است که در بدن تولید می‌شود و نقش یک پیام‌رسان عصبی را دارد. این ماده در بسیاری از فرایندهای موجود در سراسر بدن، از حالات خلقی و روانی گرفته تا بهبود وضعیت خواب و هضم دخالت دارد.

سروتونین چیست؟

این ماده‌ طبیعی در بدن تولید می‌شود و گاهی آن را ماده شیمیایی شاد می‌نامند، زیرا در حفظ نشاط و سلامت روان نقش دارد. در حقیقت ماده فوق در بدن یک پیام‌رسان عصبی است و کمک می‌کند تا پیام‌های عصبی از ناحیه‌ای از مغز به سایر نواحی انتقال پیدا کنند.

عملکرد سروتونین چیست؟

مطالعات نشان داده است که این ماده شیمیایی سبب کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود. اگرچه سروتونین در مغز تولید می‌شود و نقش مهم و اصلی خود را در تعادل روانی انجام می‌دهد، ولی علاوه بر آن این ماده به فرایند خواب، هضم غذا، بهبود زخم‌ها، حفظ سلامت استخوان و موارد دیگر نیز کمک می‌کند.

ارتباط سروتونین و سلامت روان چیست؟

همان‌گونه که در بالا اشاره شد، سروتونین در مغز اضطراب، شادی و کلاً حالات خلقی را تنظیم می‌کند. کمبود این ماده با اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی همراه است و نشان داده شده است که افزایش میزان آن با کمک دارو، سبب کاهش این اختلالات می‌شود. هنگامی‌که این ماده در سطح طبیعی خود است، انسان احساس شادی بیشتر، آرامش، تمرکز بیشتر و پایداری بیشتر عاطفی می‌کند.

چگونه می‌توان کمبود سروتونین را جبران نمود؟

افراد با استفاده از دارو و نیز با روش‌های طبیعی می‌توانند کمبود این ماده را در بدن جبران نمایند.

درمان دارویی: بسیاری از پزشکان به‌منظور درمان افسردگی، یکی از داروهای «مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین» یا همان «SSRI» را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. داروهایی نظیر پروزاک (Prozac) و زولوفت (Zoloft) از جمله داروهای SSRI هستند. این داروها اجازه نمی‌دهند سروتونینی که از سلول‌های عصبی آزاد شده، بازجذب شود و بدین ترتیب سطح این ماده را در مغز را افزایش می‌دهند و در نتیجه میزان کافی از آن جهت انجام اعمال طبیعی خود در مغز حضور دارد.

هنگام استفاده از داروهای افزاینده سروتونین، نباید پیش از مشورت با پزشک، از داروی دیگری استفاده نمود، در غیر این صورت خطر تداخلات دارویی و بروز وضعیتی شتحت عنوان «سندرم سروتونین» وجود دارد. این وضعیت عوارضی را به دنبال دارد که برای سلامت انسان خطرآفرین است.

روش‌های طبیعی: بر اساس مطالعات انجام‌شده، می‌توان با روش‌های طبیعی سطح سروتونین بدن را افزایش داد. عواملی نظیر ورزش و نوع تغذیه از جمله روش‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای بهبود میزان این ماده استفاده کرد. شما می‌توانید مقاله‌ای را در مورد روش‌های طبیعی افزایش سطح سروتونین بدن در سایت ندای تندرستی مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=1811

منبع WebMD Healthline
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.