مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

۱۰ عاملی که می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود

0

عملکرد مناسب سیستم ایمنی، سبب مقاومت بدن علیه عوامل بیماری‌زا می‌شود. برخی موارد ممکن است موجب سرکوب یا تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن گردد. در ذیل ندای تندرستی به نقل از WebMD به برخی از موارد تضعیف کننده سیستم ایمنی اشاره می‌کند.

۱-  بی‌خوابی

نداشتن خواب کافی می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس یا میکروب را بیشتر کند. همچنین در صورت ابتلا به بیماری‌های عفونی ممکن است، مدت‌زمان بیشتری طول بکشد تا فرد بهبود یابد. این امر به این دلیل است که طبق مطالعات، بی‌خوابی بر تولید سلول‌ها و پروتئین‌های مقابله‌کننده با عفونت (یا آنتی‌بادی‌ها) تأثیر منفی می‌گذارد.

بی‌خوابی سبب ضعیف کردن سیستم ایمنی

۲- اضطراب

استرس و نگرانی سیستم ایمنی بدن را ضعیف و مختل می‌کند. صرف داشتن افکار اضطراب‌آمیز، طی ۳ دقیقه پاسخ ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. استرس مداوم عوارض بسیار بیشتری بر دفاع بدن دارد تا جایی که بهبودی بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا، تب‌خال، زونا و سایر بیماری‌های عفونی را دشوارتر می‌کند. اگر نمی‌توانید نگرانی‌ها را از خود دور کنید یا اضطراب، روند طبیعی زندگی شما را مختل کرده است، با پزشک خود صحبت کنید.

اضطراب و ضعف سیستم ایمنی

۳- کمبود ویتامین «د»

بیشتر ما می‌دانیم که ویتامین «د» برای داشتن استخوان‌های قوی و سلول‌های خونی سالم لازم است؛ اما باید گفت ویتامین «د»، علاوه بر موارد فوق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ویتامین را می‌توان از طریق مواد غذایی نظیر تخم ‌مرغ، ماهی‌های چرب، غذاهای غنی‌شده مانند شیر و نیز غلات دریافت کرد. به‌علاوه نور خورشید منبع اصلی دیگری برای تأمین ویتامین «د» است. معمولاً تنها ۵ الی ۱۵ دقیقه مواجهه نور خورشید با دست‌ها، بازوها و صورت برای ۲ تا ۳ بار در هفته کافی است. در زمستان افراد به نور بیشتری از مدت‌زمان بالا نیاز دارند.

ماهی حاوی ویتامین د

۴- برخی داروها

داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند آلرژی، آرتریت، لوپوس، روده تحریک‌پذیر و پیوند عضو مصرف می‌شوند، می‌توانند سبب ضعف سیستم ایمنی شوند. مسکن‌هایی از جنس کورتیکواستروئیدها برای درمان التهاب و شیمی‌درمانی برای سرطان نیز سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند. داروهای فوق را با تجویز و نظر پزشک مصرف کنید.

برخی داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی

۵- مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات تازه به بدن کمک می‌کنند که در بدن گلبول‌های سفید بیشتری ساخته شود تا بدین ترتیب بدن بتواند به مقابله با عفونت‌ها بپردازد. علاوه بر این مواد غذایی، مغزها و دانه‌ها نیز حاوی مقادیر زیادی روی، بتاکاروتن، ویتامین آ، ث، ایی و سایر مواد مغذی موردنیاز بدن ما هستند.

غذاهای گیاهی، فیبر بدن را تأمین می‌کنند و کمک می‌کنند تا مقدار چربی بدن کاهش یابد. به این وسیله آن‌ها به قوت پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

میوه و سبزی

۶- غذاهای پرچرب

چربی‌ها می‌توانند گلبول‌های سفید را که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند، مهار نمایند و بدین ترتیب سیستم ایمنی را ضعیف کند. رژیم‌های غذایی پرچرب باگذشت زمان می‌توانند تعادل باکتری‌های موجود در روده را مختل کنند. وضعیت متعادل باکتری‌های روده به پاسخ ایمنی کمک می‌کند. همواره از لبنیات کم‌چرب و بدون قند اضافه، همراه با پروتئین‌های بدون چربی مانند غذاهای دریایی، بوقلمون و جوجه یا گوشت گاو بدون چربی استفاده کنید.

غذاهای پرچرب سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی

۷- حضور کم در فضاهای باز

نور خورشید علاوه بر کمک به تأمین ویتامین «د»، سبب قوت بخشیدن به سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی به نام سلول‌های تی (T Cells) می‌شوند. این سلول‌ها به مبارزه علیه عفونت‌ها کمک می‌کنند. البته استفاده از فضاهای باز بیرون از منزل، مزایای دیگری نیز دارد. بسیاری از گیاهان موجود در فضاهای سرسبز، مواد تولید می‌کنند که تنفس آن‌ها می‌تواند سبب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

فضای باز

۸- مصرف دخانیات و الکل

نیکوتین موجود در سیگار یا تنباکو یا هر منبع دیگری می‌تواند توانایی بدن را در مبارزه با میکروب‌ها تضعیف کند.

الکل قادر است توانایی بدن را در مبارزه با میکروب‌ها تا ۲۴ ساعت کاهش دهد. باگذشت زمان نوشیدن الکل سبب کند شدن توانایی‌ترمیم بدن می‌شود. این امر ممکن است بخشی از دلایلی باشد که الکلی‌ها به بیماری‌هایی مانند بیماری کبدی، ذات‌الریه، سل و برخی سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

دخانیات سبب ضعف سیستم ایمنی

۹- غم و اندوه

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد غم و اندوه، به‌خصوص اگر مدت‌زمان زیادی طول بکشد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مصونیت بدن را کاهش دهد. حزن می‌تواند به مدت ۶ ماه روی بدن اثر منفی داشته باشد، اما اگر غم و اندوه عمیق باشد یا تسکین پیدا نکند، ممکن است اثرات منفی آن بر بدن طولانی‌تر شود.

غم و اندوره و ضعف سیستم ایمنی

۱۰- ورزش نکردن

به نظر می‌رسد ورزش منظم به هوازی به بدن در مبارزه علیه بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی کمک می‌کند. این امر تا حدودی به این دلیل است که ورزش به‌طور کارآمدی به خون‌رسانی به سراسر بدن کمک می‌کند. این بدان معنی است که مواد موجود در خون که علیه عوامل عفونی هستند، به بخش‌های موردنیاز در بدن می‌روند. دانشمندان همچنان به مطالعه دقیق اینکه چگونه ورزش به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک می‌کند، ادامه می‌دهند.

ورزش

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2689

منبع WebMD
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.