مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

آیا تمیزی بیش ازحد منجر به نقص سیستم ایمنی در کودکان می‌شود؟

0

به گزارش ندای تندرستی، تمیزی بیش از حد  و بهداشتی بودن الزاماً به ایمنی کودکان صدمه نمی‌زند.

طبق مطالعه جدیدی که محققان کالج دانشگاهی لندن و دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن انجام داده‌اند، این نظریه که جامعه امروزی بیش‌ از حد تمیز است و منجر به نقص سیستم ایمنی در کودکان می‌شود را باید کنار گذاشت.

«فرضیه بهداشت» در پزشکی بیان می‌کند که در اوایل دوران کودکی قرار گرفتن در معرض میکروب‌های خاصی با کمک به تکوین سیستم ایمنی، بدن را در برابر بیماری‌های آلرژیک محافظت می‌کند.

بااین‌حال، دیدگاهی فراگیر در عموم جامعه وجود دارد که جوامع مدرن در این قرن بیش‌ از حد بهداشتی هستند. این مسئله بدان معنی است که کودکان نوپا و بچه‌ها احتمالاً در اوایل زندگی کمتر در معرض میکروب‌ها قرار می‌گیرند و بنابراین در برابر آلرژی مقاومت کمتری دارند.

در این مقاله که در ژورنال Journal of Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است، محققان به چهار دلیل مهم اشاره می‌کنند که به گفته آن‌ها، این نظریه را رد می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که «ما بیش‌ از اندازه مصلحتمان تمیز نیستیم.»

نویسنده اصلی این مقاله گفت: «قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها در ابتدای زندگی برای آموزش سیستم‌ ایمنی و متابولیک بدن ضروری است.»

وی ادامه داد: «موجوداتی که روده‌ها، سطح پوست و مجاری تنفسی ما را پر کرده‌اند نقش مهمی در حفظ سلامت ما تا سنین پیری دارند: بنابراین در طول زندگی ما نیاز به قرار گرفتن در معرض این میکروب‌های مفید داریم. این میکروب‌ها بیشتر از مادران، سایر اعضای خانواده و محیط طبیعی تأمین می‌شوند.»

او افزود: «اما بیش از ۲۰ سال بود که یک باور عمومی وجود داشت مبنی بر این‌که اقدامات بهداشتی دست و بهداشت خانه که برای جلوگیری از مواجهه با عوامل بیماری‌زا ضروری هستند، از قرارگیری در معرض میکروب‌های مفید هم ممانعت می‌کنند.»

وی گفت: «در این مقاله، تلاش کردیم تا تضاد آشکار بین نیاز به تمیز کردن و بهداشت برای جلوگیری از عوامل بیماری‌زا و نیاز به ورود میکروب‌هایی برای بهبود عملکرد روده، تنظیم سیستم ایمنی و سوخت‌وساز بدن را رفع کنیم.»

در بررسی شواهد، محققان به چهار عامل اشاره می‌کنند.

  • اول، میکروب‌هایی که در یک خانه امروزی یافت می‌شوند، به میزان زیادی، مواردی نیستند که ما برای مصونیت به آن‌ها نیاز داریم.
  • دوم، واکسن‌ها علاوه بر اینکه از ما را در برابر عفونت‌های هدفشان محافظت می‌کنند، کارهای بیشتری برای تقویت سیستم ایمنی بدن ما انجام می‌دهند، بنابراین اکنون می‌دانیم که با قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا لازم نیست خطر مرگ را بپذیریم.
  • سوم، اکنون شواهد محکمی داریم که میکروب‌های محیط سبز طبیعی برای سلامت ما بسیار مهم هستند. نظافت و بهداشت خانگی هیچ تأثیری در مواجهه ما با محیط طبیعی ندارد.
  • سرانجام، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هنگامی‌که متخصصان همه‌گیرشناسی ارتباطی بین تمیز کردن خانه و مشکلات بهداشتی مانند آلرژی پیدا می‌کنند، اغلب به دلیل از بین بردن میکروب‌ها نیست، بلکه به دلیل قرار گرفتن ریه‌ها در معرض مواد پاک‌کننده است که سبب بروز نوعی از آسیب‌ها می‌شود که ایجاد پاسخ‌های آلرژیک را تسهیل می‌کنند.

محققان پژوهش فوق افزودند: «بنابراین نظافت منزل خوب است و نظافت شخصی نیز خوب است، اما همان‌طور که در مقاله جزئیات آن توضیح داده شده است، برای جلوگیری از شیوع عفونت باید مواردی هدف قرار گیرد که بیشتر در انتقال عفونت نقش دارند. با توجه به روش‌های تمیز کردن، تماس مستقیم کودکان با مواد تمیزکننده را نیز محدود می‌کنیم.»

آن‌ها ادامه دادند: «قرار گرفتن در معرض میکروب‌های مادرانمان، اعضای خانواده‌مان و محیط طبیعی و واکسن‌ها می‌تواند تمام ورودی‌های میکروبی موردنیاز ما را تأمین کند. این تماس‌ها با بهداشت یا نظافت هدفمند عاقلانه منافاتی ندارند.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3893

منبع ScienceDirect SciTechDaily
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.