مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ماسک جان ما را نجات می‌دهد، حتی اگر با وجود آن به کروناویروس آلوده شویم

0

ندای تندرستی: ماسک می‌تواند میزان کروناویروس وارد شده به بدن فرد (بار ویروسی) را کاهش دهد. از‌این‌رو استفاده از ماسک ممکن است یکی از دلایلی باشد که بسیاری از افراد به شکل خفیف و بدون علامت کرونا مبتلا می‌شوند. البته برای محافظت کامل در برابر بیماری کووید-۱۹ ماسک زدن به تنهایی کافی نیست.

اعتقاد بر این است که کروناویروس با قطرات تنفسی حاوی ویروس طی صحبت کردن، تنفس یا سرفه آزاد می‌شود. اگر این قطرات در دهان یا بینی فرد دیگری بنشیند یا از راه هوا استنشاق شوند، می‌تواند آن‌ها را آلوده و بیمار کند.

متخصصان می‌گویند ماسک مانع فیزیکی برای ورود قطرات آلوده به کرونا به دستگاه تنفسی فرد سالم است. در حقیقت ماسک‌ها می‌توانند حدود ۶۰ درصد از قطرات را مهار کنند. ماسک N95 نیز می‌تواند با به دام انداختن ۹۰ درصد از ذرات بسیار کوچک ویروس‌ها کار خود را بهتر انجام دهد. ازاین‌رو در بسیاری از کشورها ماسک زدن اجباری شده است و افراد ملزم به استفاده از آن شده‌اند.

درعین‌حال گروه‌هایی هم وجود دارند که همچنان به ماسک زدن بی‌اعتقادند و از آن استفاده نمی‌کنند. شاید یکی از دلایل این افراد، مشاهده کسانی باشد که حتی با ماسک زدن بازهم بیمار شده‌اند.

ما نیز عملاً می‌بینیم از زمانی که کرونا بیشتر از قبل می‌تازد، بسیاری از اطرافیانمان مبتلا شده‌اند. در میان این افراد، هستند کسانی که ماسک هم می‌زدند. پس به‌واقع چگونه ماسک نتوانسته به آن‌ها کمک کند؟

ماسک به‌تنهایی نمی‌تواند از ما محافظت کامل کند

درحالی‌که ماسک می‌تواند از ورود قطرات تنفسی حاوی ویروس به بدن ما ممانعت کند، از سویی خود می‌تواند منبع آلودگی باشد. نکات استفاده از ماسک اهمیت دارد. در بسیاری مواقع افراد به این نکات توجه نمی‌کنند. برای مثال با دست زدن به روی ماسک و یا گذاشتن آن در جیب، در حقیقت افراد مواجهه خود را با ویروس بیشتر می‌کنند. برای مطالعه بیشتر درباره استفاده صحیح از ماسک؛ به مجله شماره ۴ و ۵ ندای تندرستی، مقاله «چه زمان و چگونه از ماسک استفاده کنیم» مراجعه فرمایید.

حقیقت این است که ماسک زدن به‌تنهایی کافی نیست، بلکه استفاده درست از ماسک مهم است.

از سوی دیگر کاهش مدت‌زمان حضور در فضای بسته و تهویه اتاق‌هایی که فرد بیمار یا ناقل در آن حضور دارد از موارد تأثیرگذار دیگر هستند. به‌طوری‌که بر اساس مطالعات حضور در حد ۴ ساعت در یک فضای سربسته حتی باوجود استفاده از ماسک می‌تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد. در این حالت از هر ۶ نفری که در اتاق حضور داشته باشند، ۴ نفر در معرض آلودگی به کرونا هستند. درصورتی‌که اگر افراد از ماسک استفاده کنند و مدت‌زمان حضور در فضای بسته را کاهش دهند (از ۴ ساعت به ۲ ساعت) و هوای اتاق تهویه شود، احتمال آلودگی به ۱ نفر از ۶ نفر کاهش می‌یابد.

در نظر گرفتن فاصله اجتماعی نیز تدبیر دیگری است که بر آن تأکید می‌شود. در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی از فرد مبتلا یا ناقل، احتمال انتقال بیماری چندین برابر می‌شود؛ زیرا در این صورت احتمال سرایت بیماری از طریق قطرات بزرگ و کوچک تنفسی که حاوی ویروس هستند زیاد می‌شود. درصورتی‌که فاصله اجتماعی رعایت شود، قطرات بزرگ تنفسی حاوی ویروس به زمین سقوط کرده و به فرد سالم نمی‌رسد.

ماسک و انتقال کروناویروس

ماسک بار ویروسی کرونا را کاهش می‌دهد

محققان می‌گویند ماسک میزان ویروس وارد شده به دستگاه تنفسی فرد یا همان بار ویروسی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که با دوز کمتری از ویروس آلوده شوند، شدت بیماری در آن‌ها کمتر بوده و احتمال مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در آن‌ها کمتر است (مقاله بار کروناویروس؛ عاملی تعیین‌کننده در مرگ یا زندگی را در سایت ندای تندرستی مطالعه فرمایید). بنابراین افرادی که ماسک می‌زنند چون با مقدار کمتری از قطرات تنفسی حاوی ویروس آلوده می‌شوند، دوز کمتری از ویروس را دریافت کرده و با شدت کمتری به بیماری مبتلا می‌شوند.

در حقیقت استفاده از ماسک ممکن است یکی از دلایلی باشد که بسیاری از افراد به شکل خفیف و بدون علامت بیماری مبتلا می‌شوند.

در مطالعه‌ای بر روی همسترها نشان داده شده، همسترهایی که وسیله‌ای شبیه ماسک داشتند کمتر از سایرین به کووید-۱۹ مبتلا شدند. آن‌ها همچنین در صورت ابتلا به کرونا، به بیماری خفیف‌تری مبتلا شدند.

مطالعه دیگری بر روی جمعیت ساکن در کشتی‌های مسافرتی و کارخانه‌های مواد غذایی نشان داده است که پس از اعمال اجباری ماسک، میزان بالاتری از عفونت بدون علامت کرونا در افراد وجود داشته است.

همچنین محققان نشان داده‌اند که عفونت‌های بدون علامت در کارکنان بیمارستان‌ها شایع است. به‌عبارت‌دیگر با توجه به استفاده از ماسک در بیمارستان‌ها، بسیاری از کارکنان بخش درمان، مبتلا به بیماری شده بودند، به‌طوری‌که حتی برخی از آلودگی خود به کروناویروس بی‌خبر بودند.

به‌علاوه متخصصان میگویند بسیاری از کشورهایی که در سطح جمعیت خود از ماسک استفاده کرده‌اند، در کنترل میزان بیماری شدید و مرگ‌ومیر ناشی از کووید- ۱۹ بهتر عمل کرده‌اند.

استفاده از ماسک مادامی‌که منتظر واکسن هستیم، چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟

متخصصان معتقدند که استفاده از ماسک در سطح جمعیت می‌تواند نقش مهمی در عبور جهان از این همه‌گیری داشته باشد. همان‌گونه که اشاره شد، ماسک انتقال کروناویروس را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلای افراد می‌تواند از شدت بیماری بکاهد.

به نظر می‌رسد که استفاده جهانی از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی راه‌کارهایی هستند که ممکن است با کمک آن‌ها بتوان کسب‌وکارها و آموزش مدارس و دانشگاه‌ها را به جریان انداخت.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند هنگام بروز موج‌های جدید بیماری، به‌جای بستن اماکن و مراکز مختلف بهتر است برای جلوگیری از بروز موارد شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان‌ها و مرگ چاره‌اندیشی شود و به‌جای تمرکز بر بیماران بی‌علامت، موارد شدید بیماری مدیریت شوند.

همچنین در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده محققان اشاره کردند که عفونت‌های بدون علامت می‌توانند برای مردم مفید باشند. در این مقاله آمده: «مادامی‌که منتظر واکسن کرونا هستیم، قرار دادن جامعه در معرض کروناویروس جدید بدون عواقب غیرقابل‌قبول از بیماری شدید با استفاده همگانی از ماسک می‌تواند منجر به ایمنی بیشتر در سطح جامعه شود.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3351

منبع healthline ELPIS CDC
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.