مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

نادر بودن حساسیت به واکسن‌های کووید-۱۹ بر پایه RNA

0

طبق تحقیقات دانشگاه استنفورد، آلرژی به واکسن‌های کووید-۱۹ که بر پایه mRNA هستند به‌طورکلی نادر و خفیف است.

به گزارش ندای تندرستی طبق تحقیقی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد، واکنش‌های آلرژیک به واکسن‌های کووید-۱۹ بر پایه mRNA بسیار نادر بوده، معمولاً خفیف و قابل‌درمان هستند و نباید افراد را از واکسیناسیون بازدارد.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما می‌خواستیم طیف حساسیت به واکسن‌های جدید را درک کنیم و بفهمیم چه عاملی باعث ایجاد آن‌ها شده است.»

در این مطالعه ۲۲ واکنش آلرژیک به نخستین دوز از واکسن‌های کووید-۱۹ فایزر و مدرنا تزریق‌شده در میان کادر درمان استنفورد تجزیه‌وتحلیل شد. در نخستین دور واکسیناسیون این افراد، حدود ۳۹ هزار دوز واکسن بلافاصله پس از دریافت مجوز استفاده اضطراری ارائه شده بود.

بیشتر کسانی که در مطالعه واکنش نشان داده بودند به ماده‌ای کمک‌کننده به تثبیت واکسن حساسیت داشتند. آن‌ها به اجزای واکسن که در برابر ویروس SARS-CoV-2 ایمنی ایجاد می‌کنند حساسیت نشان ندادند. به‌علاوه این واکنش‌های آلرژیک از طریق فعال شدن غیرمستقیم مسیرهای آلرژی رخ داده بود. این امر تسکین این واکنش‌ها را نسبت به بسیاری از واکنش‌های آلرژیک آسان‌تر می‌کند.

محقق اصلی این مطالعه و مدیر مرکز تحقیقات آسم و آلرژی استنفورد می‌گوید: «خوب است بدانید این واکنش‌ها قابل‌کنترل هستند.» وی افزود: «واکنش آلرژیک به این واکسن‌های جدید غیرمعمول نیست و اگر اتفاق بیفتد راهی برای مدیریت آن وجود دارد.»

او ادامه داد: «این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که چگونه سازندگان واکسن می‌توانند واکسن‌ها را مجدداً فرموله کنند تا احتمال واکنش آلرژیک آن‌ها کمتر شود».

این یافته‌ها به‌تازگی در JAMA Network Open منتشر شده است.

در ارتباط با خطر واکسن نزدن در همین سایت مقاله‌ای با عنوان «بالا بودن خطر مرگ در افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند» را مطالعه بفرمایید.

واکسن‌های بر پایه mRNA چگونه عمل می‌کنند؟

واکسن‌های کووید-۱۹ مبتنی بر mRNA از طریق قطعات کوچک RNA پیام‌رسان تحت عنوان mRNA ایمنی‌زایی ایجاد می‌کنند. مولکول‌های mRNA حاوی اطلاعاتی برای ساخت پروتئین‌هایی مشابه پروتئین‌های ویروسی هستند. تولید این پروتئین‌ها در بدن سبب تحریک سیستم ایمنی شده و سازوکارهای دفاعی علیه ویروس را فراهم می‌کند. ازآنجاکه مولکول‌های mRNA در واکسن‌ها شکننده هستند، در حباب‌هایی از لیپید- مواد چربی – و قندها قرار داده می‌شوند تا تمامیت آن‌ها حفظ شده و پایدار شوند. هنگامی‌که واکسن به بازوی فرد تزریق می‌شود، مولکول‌های mRNA می‌توانند وارد سلول‌های ماهیچه‌ای و سلول‌های ایمنی مجاور محل تزریق شوند. سپس در بدن پروتئین‌های غیر عفونی شبیه پروتئین‌های موجود در سطح ویروس کرونا تولید می‌شوند. همان‌گونه که اشاره شد این پروتئین‌ها باعث واکنش ایمنی در بدن می‌شوند که به سیستم ایمنی فرد اجازه می‌دهد در مواجهه با ویروس آن را تشخیص داده و از بدن دفاع کند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4067

منبع Stanford Medicine
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.