مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چرا انجام واکسیناسیون کرونا برای کودکان لازم است؟

0

به گزارش ندای تندرستی این روزها با سرعت‌گیری روند واکسیناسیون کرونا در کشور، بحث جزئیات واکسیناسیون کودکان و نوجوانان مطرح است. این خبر از یک‌سو باعث ایجاد امیدهایی در جهت قطع زنجیره کرونا و حفظ سلامت کودکان و خانواده‌های آن‌ها است و از سوی دیگر خانواده‌ها در مورد ایمنی واکسن‌ها نگرانی‌هایی دارند. در ذیل مطالبی در ارتباط با واکسیناسیون کودکان و نوجوانان مطالعه فرمایید.

واکسن‌های تولیدشده برای کودکان و نوجوانان

با شیوع کرونا لزوم تولید واکسن برای پیشگیری از این بیماری آشکار شد. شرکت‌ها ابتدا واکسن‌های ویژه بزرگ‌سالان را تولید کرده و روانه بازار مصرف کردند. واکسیناسیون گسترده کرونا در بسیاری از کشورها با استفاده از واکسن‌های متعددی انجام شد. حال نوبت واکسیناسیون کودکان رسیده که به دلیل حساسیت‌های موجود، نیاز به واکسن‌های مناسب این گروه است. شرکت‌های دارویی با تجربه حاصل از واکسن‌های قبلی، واکسن‌هایی را برای کودکان تولید کرده‌اند. ندای تندرستی در ادامه برخی از این واکسن‌ها را معرفی می‌کند.

واکسن کومیرناتی: شرکت فایزر-بیونتک به‌تازگی اعلام کرده طبق نتایج ارزیابی‌هایشان، واکسن تولیدی این شرکت که کومیرناتی نامیده می‌شود برای واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ایمن و مؤثر است (تا ۱۰۰ درصد). تحقیقات اولیه نشان می‌دهد واکسن تولیدی فایزر در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ ناشی از کرونای دلتا در کودکان تا ۹۶ درصد مؤثر است.

این واکسن به دو تزریق در کودکان و نوجوانان نیاز دارد. فاصله این دوزهای تزریقی ۲۱ روز بوده، ولی دوز دوم را می‌توان تا ۶ هفته پس از دریافت دوز اول نیز تزریق نمود.

واکسن سینوفارم: چین نیز به عنوان کشور تولیدکننده واکسن سینوفارم، سلامت این واکسن را برای کودکان ۳ تا ۱۷ سال تائید کرده است. امارات متحده عربی واکسن سینوفارم را برای تزریق به کودکان خریداری نموده است.

واکسن سوبرانا-۲: واکسنی کوبایی است که در ایران به نام پاستوکووک شناخته می‌شود. این واکسن از نوع پروتئینی بوده که در کوبا برای کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ سال مجوز استفاده اضطراری گرفته است. مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فوق در کوبا و ایران در حال انجام است. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد تزریق دو دوز این واکسن بیش از ۶۰ درصد و تزریق سه دوز آن بالای ۸۰ درصد کارایی دارد.

نظر مراجع معتبر بهداشتی در ارتباط با تزریق واکسن کرونا به کودکان

نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC): به‌تازگی این مرجع مجوز استفاده اضطراری از واکسن تولیدی شرکت فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را صادر نموده است. این مجوز بر اساس نتایج کارآزمایی‌های بالینی شرکت فایزر داده شده است. همچنین مرجع بهداشتی فوق استفاده از این واکسن را برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در افراد ۱۶ سال به بالا نیز تائید کرده است (ایمنی‌زایی تا ۹۱ درصد).

نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO): تاکنون واکسیناسیون همگانی در مقابل کرونا در بیشتر کشورها با اولویت بزرگ‌سالان بوده و تنها برخی کشورهای به‌تازگی واکسیناسیون کودکان را شروع کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) دلیل این موضوع را این می‌داند که پژوهش‌های مرتبط با واکسیناسیون عمدتاً روی بزرگ‌سالان انجام‌شده و در حال حاضر بازدهی واکسن‌های موجود بر سلامت عمومی بزرگ‌سالان مشخص شده است. این سازمان اعلام کرده که پژوهش‌ها برای بررسی اثربخشی واکسن‌ها روی کودکان هم آغاز شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی واکسن تولیدی شرکت فایزر را برای افراد بین ۱۲ تا ۱۸ سال اثربخش می‌داند.

به گفته این سازمان کودکان بالای ۱۲ سال که به دلایل مختلف در ریسک بالاتری در مقابل بیماری کرونا قرار دارند، می‌توانند هم‌زمان با دیگر گروه‌هایی که در اولویت واکسیناسیون قرار دارند واکسن فایزر را دریافت کنند.

کشورهای پیشتاز در واکسیناسیون کودکان

در برخی کشورهای اروپایی واکسیناسیون کودکان علیه کووید-۱۹ آغاز شده است. کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، آلمان، سوئد و انگلستان از جمله کشورهایی هستند که واکسیناسیون کودکان را آغاز کرده و با سرعت هم پیش برده‌اند.

در آمریکا هم مطابق برنامه‌ریزی‌ها، کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۱ ساله در فصل پاییز در فهرست دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.

وضعیت واکسیناسیون کودکان در ایران

این اواخر و با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در مقابل کرونا در کشور اعلام شد که کودکان هم پیش از بازگشایی مدارس (احتمالاً اوایل آبان ماه) واکسینه خواهند شد. ابتدا صحبت از واکسن «سوبرانا-۲» یا «سینوفارم» برای دانش‌آموزان بود؛ اما خبرها حاکی از آن است که واکسنی که برای دانش‌آموزان تزریق می‌شود، همان «سینوفارم» است (با تغییراتی در غلظت سینوفارم بزرگ‌سالان) و دانش‌آموزان باید طی دو دوز آن را تزریق کنند.

مزایای واکسیناسیون کرونا در کودکان

کارشناسان معتقدند که واکسیناسیون کرونا در کودکان و نوجوانان مزایای زیادی دارد. در زیر به این موارد اشاره می‌شود:

واکسیناسیون به جلوگیری از ابتلای کودکان به کووید-۱۹ کمک می‌کند: اگرچه کووید-۱۹ در کودکان گاهی خفیف‌تر از بزرگ‌سالان است، اما برخی از کودکان می‌توانند دچار عفونت شدید ریه شوند، بسیار بدحال شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. همچنین کودکان ممکن است درگیر عوارضی مانند سندرم التهابی چند سیستمی شوند که در این صورت احتمال دارد به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کنند. ممکن است آنها دچار علائم طولانی مدت کرونا شوند که بر سلامت و کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذارد. این ویروس می‌تواند در مواردی باعث مرگ کودکان شود، اگرچه این موارد نسبت به موارد مرگ بزرگ‌سالان نادر است.

این واکسن به جلوگیری یا کاهش شیوع کووید-۱۹ کمک می‌کند: مانند بزرگ‌سالان، کودکان نیز می‌توانند در صورت ابتلا به ویروس کرونا آن را به دیگران منتقل کنند؛ حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. دریافت واکسن کووید-۱۹ می‌تواند از کودک و دیگران محافظت کند و احتمال انتقال ویروس را به دیگران کاهش دهد. در این صورت اطرافیان کودک از جمله اعضای خانواده و دوستان او که ممکن است مستعد پیامدهای شدید عفونت باشند، مصون می‌مانند.

واکسیناسیون کووید-۱۹ می‌تواند به جلوگیری از ظهور انواع جدید کروناویروس کمک کند: از ابتدای همه‌گیری، ویروس SARS-CoV-2 که منجر به بیماری کووید-۱۹ می‌شود جهش یافته است. یکی از این انواع، نوع دلتا است که نسبت به نسخه‌های قبلی کروناویروس مسری‌تر است. با شیوع دلتا موارد کووید-۱۹ در بین کودکان افزایش یافت. کاهش انتقال ویروس با واکسیناسیون، شانس جهش ویروس و ایجاد انواع جدید آن را کاهش می‌دهد. انواع جدید جهش‌یافته ممکن است خطرناک‌تر باشند یا در برابر واکسن‌ها و درمان‌های موجود مقاوم‌تر باشند. با این حال، واکسیناسیون ناقص به معنی عدم تزریق دوز دوم (برای واکسن‌هایی که به ۲ تزریق نیاز دارند)، به انواع مختلف ویروس فرصت ظهور می‌دهد.

واکسن‌های کووید-۱۹ به محافظت کلی جامعه کمک می‌کند: یکی دیگر از دلایلی که باید کودکان و نوجوانان را در برابر کرونا واکسینه کرد، قطع زنجیره کرونا و حفظ سلامت کلی افرادی است که در یک جامعه زندگی و کار می‌کنند. هر کودک یا بزرگ‌سال آلوده به ویروس کرونا می‌تواند ویروس را به دیگران در جامعه منتقل کند. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است تعداد زیادی بدحال شده یا حتی جان خود را از دست بدهند و همه این اتفاقات به دلیل یک عفونت قابل‌پیشگیری رخ می‌دهد!

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4080

منبع The Johns Hopkins Medicine University Mayo Clinic
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.