مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

واکسن کرونا در مبتلایان به سرطان که تحت شیمی‌درمانی هستند

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

همه‌گیری کرونا دورانی استرس‌زا برای همه به‌ویژه بیماران سرطانی تحت شیمی‌درمانی بوده است. شیمی‌درمانی نه‌تنها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند، بلکه به سلول‌های ایمنی که وظیفه دفاع از بدن در برابر عفونت را دارند نیز آسیب می‌رساند.

به گزارش ندای تندرستی، تحقیقات جدید از دانشگاه آریزونا نشان داده است که بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی هستند، در برابر دو دوز واکسن کرونا پاسخ ایمنی کمتری را نشان می‌دهند؛ در عوض پاسخ ایمنی این بیماران در مواجهه با دوز سوم بیشتر است.

گروه تحقیقاتی مرتبط با این پژوهش، ۵۳ بیمار مبتلا به سرطان را بررسی کردند. این افراد بیمارانی بودند که با شیوه‌های فعال سرکوب سیستم ایمنی مانند شیمی‌درمانی تحت معالجه بودند. محققان پاسخ ایمنی این دسته از بیماران را پس از واکسیناسیون دوز اول و دوم با واکسن فایزر با ۵۰ فرد بزرگ‌سال سالم مقایسه کردند. نتایج آن‌ها در مجله Nature Medicine منتشر شد.

پس از دو دوز واکسن، اکثر بیماران سرطانی فوق نسبت به واکسن کرونا واکنش ایمنی نشان دادند. به این معنی که در بدن آن‌ها آنتی‌بادی‌هایی علیه کروناویروس تولید شد.

یکی از این محققان می‌گوید: « بسیار خوشحال شدیم. ما آنتی‌بادی‌ها، سلول‌های B و سلول‌های T را که سیستم دفاعی بدن را تشکیل می‌دهند، بررسی کردیم و متوجه شدیم واکسن به‌احتمال‌ زیاد دست‌کم تا حدی برای بیشتر افراد تحت شیمی‌درمانی محافظت‌کننده است.»

بااین‌حال پاسخ ایمنی افراد سرطانی تحت شیمی‌درمانی که در این تحقیق بررسی شدند، بسیار کمتر از بزرگ‌سالان سالم بود و تعداد کمی از بیماران فوق پاسخی به واکسن کرونا نداشتند. به این معنی که بیماران فوق در برابر کروناویروس، به‌ویژه نوع دلتا که اکنون سویه غالب در جهان است، حفاظت کمتری دارند.

۲۰ بیمار برای تزریق دوز سوم مراجعه کردند. دوز سوم واکسن، پاسخ ایمنی این افراد دارای سرطان را در برابر کرونا تقویت کرد. پاسخ ایمنی کلی در بدن آن‌ها پس از تزریق دوز سوم، مشابه پاسخ ایمنی ایجادشده پس از دریافت دوز دوم واکسن در افرادی شد که تحت شیمی‌درمانی نبودند.

گروه تحقیقاتی میان‌رشته‌ای فوق، مدت کوتاهی پس از تأیید واکسن فایزر در اواخر سال ۲۰۲۰ تشکیل شد. این گروه برای بررسی عملکرد واکسن کرونا بر روی بیماران دارای سرطان و تحت شیمی‌درمانی، روی بیماران مبتلا به تومورهای جامد، مانند سرطان پستان یا دستگاه گوارش متمرکز شدند و افرادی را که تحت ایمنی‌درمانی قرار نگرفته بودند از بررسی کنار گذاشتند.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4158

منبع nature medicine News Medical Net
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.