مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

کروناویروس نوع دلتا و آنچه باید بدانیم

0

درحالی‌که در برخی از کشورها به سبب انجام واکسیناسیون محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته بود، گسترش انفجاری کرونا دلتا، ناکافی بودن واکسیناسیون، مسئولان بهداشتی را در مورد بازی آخر این همه‌گیری نگران کرده است. حال به‌طور دقیق‌تر نوع دلتا چیست و چه مطالبی را باید بدانیم؟ در ذیل پاسخ را از زبان منابع و متخصصان مربوط مطالعه فرمایید.

نوع دلتا کروناویروس چیست؟

کرونا دلتا که به‌عنوان B.1.617.2 نیز شناخته می‌شود، برای نخستین بار در هند شناسایی شد. تاکنون طبق گزارش مسئولان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در بسیاری از کشورهای جهان (تاکنون در دست‌کم ۹۶ کشور) ظاهر شده است.

این نوع نه تنها راحت‌تر از سویه‌های قبلی گسترش می‌یابد، بلکه ممکن است باعث بیماری شدیدتری شود. این امر به‌ویژه برای افراد واکسینه نشده و کسانی که پاسخ ایمنی ضعیف‌تری نسبت به ویروس دارند نگران‌کننده است.

چرا متخصصان در مورد ظهور نوع دلتا کروناویروس بسیار نگران هستند؟

کرونا نوع دلتا به‌سرعت در جهان در حال گسترش است. این نوع جدید از کروناویروس منجر به محدودیت‌هایی در برخی کشورهایی شده است که تا پیش‌ازاین موارد کمی از ابتلای به کووید-۱۹ در آن‌ها گزارش شده بود. گفته می‌شود این نوع جهش‌یافته کروناویروس مسری‌تر از نوع انگلیسی (نوع آلفا) است.

به گفته متخصصان آمریکایی در این زمان تقریباً ۲۵ درصد از عفونت‌های جدید در آمریکا از کرونا نوع دلتا است. در برخی از مناطق آمریکا این درصد بیشتر است. به‌احتمال‌زیاد در هفته‌های آتی نیز بر اثر گسترش این ویروس آمریکا تحت ‌فشار زیادی خواهد بود.

همچنین به گفته مقامات بهداشتی انگلستان، هم اکنون نوع دلتا به‌طور بالقوه مسئول بیش از ۹۰ درصد تمام موارد جدید در این کشور است.

به گزارش ندای تندرستی در ایران نیز متأسفانه کرونا نوع دلتا بسیاری از شهرها را در وضعیت قرمز قرار داده و سبب محدودیت‌های جدید کرونایی شده است. آمار مبتلایان و فوتی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و اند موج پنجم کرونا را تجربه می‌کنیم.

علائم نوع دلتا کروناویروس چیست؟

به گزارش نیویورک‌تایمز، پزشکان چینی دریافتند که با گسترش نوع دلتا در سراسر چین افراد علائم متفاوت و شدیدتری نسبت به اوایل همه‌گیری دارند.

در اثر ابتلا به کرونا نوع دلتا تب رایج است. میزان ویروس در بدن بالاتر از میزانی است که طی همه‌گیری دیده می‌شد. همچنین طی ۳ یا ۴ روز افراد بیشتری به‌شدت بیمار می‌شوند.

یک مطالعه در انگلستان نشان داد که بیشترین علائم گزارش‌شده ناشی از کرونا نوع دلتا سردرد، گلودرد و آبریزش بینی است.

این علائم برای افراد جوان ممکن است تنها یک سرماخوردگی بد باشد. اما آن‌ها هنوز هم می‌توانند ویروس را به دیگرانی که بیشتر در معرض خطر بیماری شدید هستند، از جمله کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند، منتقل کنند. حتی افراد مبتلا به عفونت بدون علامت نیز می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر توسط دانشمندان، تصویر واضح‌تری از علائم دلتا ایجاد می‌شود.

همچنین افراد باید نسبت به سایر علائم عفونت کرونا نوع دلتا آگاه باشند. این علائم شامل سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی یا از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.

نوع دلتا چقدر مسری است؟

آمریکا و انگلیس تاکنون بیش از ۴۰ درصد از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده‌اند. اما ازآنجاکه در هفته‌های اخیر کرونا نوع دلتا در این کشورها رایج شده است، ابتلا به کووید-۱۹ افزایش چشمگیری داشته است؛ تا جایی که در انگلستان پیک جدیدی از ابتلا مشاهده می‌شود.

در هند نیز با گسترش نوع دلتا چنین پیکی مشاهده می‌شود. کارشناسان می‌گویند این امر به دلیل قابلیت سرایت بیشتر این نوع از کرونا است.

وزیر بهداشت انگلستان در هفته‌های گذشته نیز اذعان کرده بود که نوع دلتا، حدود ۴۰ درصد قابلیت سرایت بیشتری از نوع آلفا (همان نوع انگلیسی) که قبلاً در این کشور غالب بود دارد. مقامات بهداشتی آمریکایی نیز گفتند که مطالعات آن‌ها، نظر فوق را تأیید می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که به‌وضوح به نظر می‌رسد قابلیت سرایت نوع دلتا از نوع وحشی (همان نوع اولیه کروناویروس) بیشتراست.

بیماری ناشی از کرونا نوع دلتا چقدر شدید است؟

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گزارش داد که شواهد اولیه نشان می‌دهد نوع دلتا می‌تواند خطر بستری را در مقایسه با نوع آلفا (نوع انگلیسی) افزایش دهد. این سازمان با بررسی بیش از ۳۸ هزار بیمار در انگلستان نشان داد که افراد مبتلا به نوع دلتا ۲/۶۱  برابر بیشتر از بیماران مبتلا به نوع آلفا بستری هستند.

همچنین مسئولان بهداشت انگلستان دریافتند که در برخی مناطق این کشور نوع دلتا در حال افزایش است و ویزیت بیماران کرونایی و پذیرش آن‌ها در بیمارستان‌ها عمدتاً از «افراد واکسینه نشده» است.

این امر نشان می‌دهد که با انجام واکسیناسیون کامل، در مواجهه با کرونا نوع دلتا از شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان‌ها کاسته می‌شود.

برای واکسن‌هایی که نیاز به تزریق در دو نوبت دارند، واکسیناسیون کامل حداقل ۱۴ روز پس از دوز دوم صورت می‌گیرد؛ یعنی زمانی که سیستم ایمنی بدن به سطحی محافظت‌کننده می‌رسد. برای واکسن‌هایی که نیاز به تنها یک‌بار تزریق دارند، حداقل ۱۴ روز پس از تزریق، واکسیناسیون کامل می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلای به نوع دلتا کروناویروس هستند؟

در آمریکا این نوع عمدتاً افرادی را مبتلا می‌کند که واکسینه نشده‌اند یا فرایند واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده است.

بر اساس گفته‌های مراکز پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا (CDC) نزدیک به ۷۸ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال آمریکا واکسینه شده‌اند. ازآنجاکه بسیاری از سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ایی در آمریکا واکسینه شده‌اند، ویروس بیشتر در میان افراد ۲۰، ۳۰ و ۴۰ ساله که یا واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده است گسترش می‌یابد.

متخصصان آمریکایی می‌گویند: «این ویروس فوق‌العاده مسری است. با توجه به این امر به یاد داشته باشید که کار ویروس تنها آلوده کردن دیگران است تا بتواند به تولیدمثل خود ادامه دهد.» آن‌ها نیز همانند متخصصان انگلیسی اذعان می‌کنند که در برخی شهرهای پرجمعیت آمریکا این روزها حدود ۹۰ درصد از افرادی که به دلیل کرونا بیمارستانی می‌شوند، افرادی هستند که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیونشان کامل نشده است.

کرونا نوع دلتا پلاس چیست؟

احتمالاً تاکنون نوع دلتا پلاس به گوشتان رسیده است. این ویروس آخرین نوع ویروس کرونای جهش‌یافته است که تاکنون شناسایی شده است. در اواخر ژوئن سال جاری (اوایل تیرماه) مقامات بهداشتی هند اعلام کردند که تاکنون حدود ۴۰ نفر به این نوع از کرونا مبتلا شده‌اند. مقامات هندی با توجه به خطرناک بودن نوع اصلی (دلتا) در حال آماده‌باش هستند.

در نوع دلتا پلاس به نظر می‌رسد که جهش‌ها آن‌قدر کافی نبودند که بتوان تفاوت قابل‌توجهی بین نوع دلتا و دلتا پلاس قائل شد.

متخصصان معتقدند که بسیاری از جهش‌ها اثر قابل‌توجهی روی ویروس ندارند یا تنها اثرات کمی دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که نوع دلتا پلاس برای ویروس شناسان جالب است، اما پیامدهای فوری و چشمگیری در بهداشت عمومی ندارد؛ زیرا مسری‌تر بودن یا شدیدتر بودن بیماری حاصل از آن، از نوع دلتا بیشتر به نظر نمی‌رسد.

آیا واکسن‌ها روی نوع دلتا اثر دارند؟

سؤال اینجاست که آیا افرادی که واکسیناسیونشان کامل شده باید از ویروس دلتا یا دلتا پلاس نگران باشند؟ اخبار حاکی از پاسخ مثبت به این سؤال است. توجه به این نکته لازم است که هنوز تأیید نشده است که آیا افرادی که از ویروس دلتا جسته‌اند، کامل واکسینه شده‌اند یا محافظت نسبی حاصل کرده‌اند.

طبق گفته‌های وال‌استریت ژورنال حدود نیمی از موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در سرزمین‌های اشغالی افراد واکسینه شده‌اند. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از موارد جدید کووید-۱۹ در این منطقه مبتلایان به نوع دلتا هستند.

از سوی دیگر، طبق مقاله‌ای که به‌تازگی در انگلستان چاپ شده است، یک دوز واکسن آسترازنکا یا فایزر خطر پیشرفت علائم کرونا نوع دلتا را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد. پس از تزریق دو دوز واکسن فایزر، واکسن ۸۸ درصد علیه بیماری علامت‌دار کرونا دلتا مؤثر بود.

به گفته متخصصان نتیجه این است که واکسن‌ها کارآمد هستند. اساساً در صورت واکسیناسیون هرگونه بستری شدن، فوت یا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه قابل‌ پیشگیری است. آن‌ها معتقدند که اگر به توزیع سنی افراد مبتلا به عفونت و بستری‌شده‌ها در بیمارستان‌ها توجه کنیم، متوجه می‌شویم که بازه سنی این افراد نسبت به قبل کمتر شده است. این امر به این دلیل است که بسیاری از افراد مسن واکسینه می‌شوند. بخش واکسینه نشده جمعیت، در گروه سنی بزرگ‌سالان جوان متمرکز شده است. پس در این شرایط این گروه سنی باید مراقب باشند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3884

منبع healthline healthline
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.