مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ماسک زدن حین ورزش؛ ناراحت‌کننده اما بی‌خطر

0

استفاده از ماسک هنگام ورزش کردن ممکن است ناخوشایند باشد، اما مطالعه جدیدی به ورزشکاران اطمینان می‌دهد که هیچ خطری برای سلامت آنان ندارد.

به گزارش ندای تندرستی، پزشکان کلینیک کلیولند که مسئول این پروژه بودند می‌گویند: «آنچه ما دریافتیم این است که دویدن در اوج ورزش با هر دو ماسک N95 و ماسک پارچه‌ای ایمن است.»

آن‌ها مطالعه خود را بر روی ۲۰ نفر از افراد سالم با میانگین سنی ۳۷ انجام دادند. محققان این ۲۰ نفر را در سه وضعیت بررسی کردند. به‌عبارت‌دیگر این افراد بر روی دستگاه دوی ثابت در شرایط استفاده از ماسک N95، ماسک پارچه‌ای و نیز بدون ماسک بررسی شدند. آن‌ها به حدی در این سه شرایط روی دستگاه می‌دویدند تا کاملاً خسته می‌شدند.

نتایج نشان داد استفاده از هر دو نوع ماسک فوق برای هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در مطالعه شرایط خطرناکی ایجاد نکرد. به‌عبارت‌دیگر صفحات نمایشگری که وضعیت شرکت‌کنندگان را نشان می‌دادند، هیچ ریتم غیرطبیعی برای قلب آن‌ها ثبت نکردند و همچنین هیچ افت خطرناکی را در اکسیژن (خون) آن‌ها نشان ندادند.

این مطالعه به‌تازگی در JAMA Network Open منتشر شده است. در این مقاله اشاره شده است دلیل اصلی که شرکت‌کنندگان دویدن را متوقف می‌کنند، ناشی از احساس ناراحتی به دلیل استفاده از ماسک بود.

پژوهشگران یادآور شدند که این مطالعه شامل افراد دارای بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی یا ریوی نبود. آن‌ها توصیه می‌کنند که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای با پزشک خود در ارتباط با انجام ورزش با ماسک یا بدون ماسک صحبت کنند.

بر اساس توصیه‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، افرادی که کاملاً علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند می‌توانند در فضاهای سربسته بدون ماسک ورزش کنند.

متخصصان این پژوهش اضافه می‌کنند: «اگر افراد واکسینه نشده‌اند باید همچنان برای ایمنی خودشان به ماسک زدن ادامه دهند، اما آن‌هایی که واکسینه شده‌اند نیاز به زدن ماسک ندارند و مراکز معتبر بهداشتی نیز این توصیه را نمی‌کنند.»

در مقاله‌ای تحت عنوان «ماسک‌های مناسب‌تر محافظت از کروناویروس را بسیار افزایش می‌دهند» که در همین سایت آمده است، در مورد ماسک زدن درست بیشتر بخوانید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3875

منبع Medical Xpress JAMA Network Open
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.