مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

کروناویروس و آنفولانزا چقدر روی پوست زنده می‌مانند؟

0

محققان در ژاپن زنده‌مانی کروناویروس و نوعی آنفولانزا را بررسی و مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که کروناویروس نسبت به آنفولانزا بیشتر بر روی پوست زنده‌ می‌ماند. این امر می‌تواند خطر انتقال ویروس از طریق تماس را در مقایسه با آنفولانزا افزایش داده و همه‌گیری را تسریع ‌نماید.

به گزارش ندای تندرستی طی مطالعه‌ای دانشمندان دانشگاه پزشکی استان کیوتو زمان زنده ماندن کروناویروس و ویروس آنفولانزای نوع A را با یکدیگر مقایسه کردند.

دانشمند این دانشگاه کروناویروس و ویروس آنفولانزا را بر روی نمونه‌های پوست انسانی حاصل از کالبدشکافی قرار دادند. آن‌ها نمی‌خواستند که انسان‌های سالم را در آزمایش فوق درگیر کنند.

دانشمندان دریافتند کروناویروس حدود ۹ ساعت و آنفولانزای نوع A نزدیک به ۲ ساعت روی پوست زنده می‌مانند.

محققان می‌گویند: «زنده ماندن ۹ ساعته کروناویروس روی پوست انسان، ممکن است خطر انتقال از طریق تماس را در مقایسه با آنفولانزای نوع A افزایش دهد و بنابراین همه‌گیری را تسریع کند. ازاین‌رو رعایت مناسب بهداشت دست برای جلوگیری از شیوع عفونت کروناویروس مهم است.»

کروناویروس به مدت طولانی روی پوست زنده می‌ماند، از‌این‌‌رو رعایت بهداشت دست برای جلوگیری از شیوع عفونت  مهم است

همچنین محققان نمونه‌های پوست را با مخاط افراد آلوده مخلوط کردند تا نمونه‌های آلوده مشابه عطسه و سرفه را تولید کنند. این مخاط از افراد مبتلا به عفونت حاد دستگاه تنفسی به دست آمده بود. به گفته آنان کروناویروس تا حدود ۱۱ ساعت و آنفولانزای نوع A حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه در این شرایط زنده ماندند.

طبق گفته این پژوهشگران: «کروناویروس و ویروس آنفولانزای نوع A، هر دو طی ۱۵ ثانیه استفاده از اتانول کاملاً غیرفعال شدند.»

کرونا روی دست

 

کروناویروس روی سطوح بیجان چقدر می‌ماند؟

پیش‌ازاین مشخص شده بود که کروناویروس حتی در سطوح بیجان نیز زنده می‌ماند.

در ماه مارس سال جاری (۲۰۲۰) مؤسسه ملی سلامت آمریکا مقاله‌ای را منتشر نمود که طی آن گفته شده بود که کروناویروس می‌تواند تا ۴ ساعت روی مس، ۲۴ ساعت روی کیبورد و ۷۲ ساعت روی استیل باقی بماند. همچنین حدود ۳ ساعت در هوا دوام بیاورد.

برای اطلاع بیشتر از مدت زمان زنده ماندن کروناویروس روی سطوح مختلف، می‌توانید پست مربوط در صفحه اینستاگرام مجله ندای تندرستی مراجعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3153

منبع WebMD Clinical Infectious Diseases NIH
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.