مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری و شیردهی

0

درصورتی‌که باردار یا شیرده هستید یا قصد دارید که به‌زودی باردار شوید، مراجع بهداشتی جهان پیشنهاد می‌کنند که شما می‌توانید به تزریق واکسن‌ کرونا با واکسن‌هایی که برای این مورد تأئید شده‌اند اقدام کنید.

خطر ابتلای زنان باردار و نوزادان به عفونت کروناویروس به‌طورکلی کم است. بااین‌حال، اگر زنان باردار دارای بیماری‌های زمینه‌ای (برای مثال دیابت، فشارخون بالا یا آسم) باشند، اضافه‌وزن داشته باشند، از اقوام سیاه یا آسیایی باشند، ۳۵ سال سن یا بیشتر داشته باشند؛ بیشتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ شدید هستند.

اگر فردی باردار بوده و با علائم کروناویروس مواجه شود، دو برابر بیشتر احتمال دارد که نوزاد وی زودرس به دنیا بیاید.

به گزارش ندای تندرستی در این مقاله نظر تعدادی از مراجع معتبر بهداشتی جهان را درباره تزریق واکسن کرونا در زنان باردار و شیرده می‌خوانید.

 

تزریق واکسن کرونا در افراد باردار

 

نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC):

این مرجع ۲۵۰۰ زن باردار واکسینه شده با واکسن‌های بر پایه mRNA (فایزر و مدرنا) را بررسی کرد. این زنان واکسن را در زمان پیش از هفته بیستم بارداری دریافت کرده بودند.

این مطالعه نشان داد که میزان سقط‌جنین پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ در میان آن‌ها ۱۳ درصد بود. این مقدار مشابه میزان مورد انتظار سقط در جمعیت عمومی یعنی ۱۱ تا ۱۶ درصد بود.

در آزمایش‌های بالینی قبلی نیز هیچ نتیجه منفی در ارتباط با بارداران واکسینه شده با واکسن‌های فوق (فایزر و مدرنا) و همچنین واکسن جانسون-جانسون (بر پایه وکتور) وجود نداشت. واکسن‌های فوق هیچ اثر جانبی مضری طی هرکدام از دوره‌های سه‌ماهه اول تا سوم بارداری یا بر روی نوزاد پس از تولد نداشت.

سایر بررسی‌های انجام‌شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز نشان می‌دهد که واکسن کرونا برای افراد باردار بی‌خطر است.

این مرجع توصیه می‌کند افرادی که ممکن است به‌زودی باردار شوند نیز خود را در برابر کرونا واکسینه کنند.

همچنین به گزارش ندای تندرستی، سایر مراجع بهداشتی آمریکا مانند کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا و انجمن پزشکی مادر و جنین نیز توصیه می‌کنند که همه افراد باردار در برابر کرونا واکسینه شوند.

در آمریکا بیش از ۱۳۰ هزار زن باردار از قومیت‌های مختلف، واکسن‌های تأییدشده را دریافت کرده‌اند و شواهدی مبنی بر آسیب در آن‌ها دیده نشده است

نظر نظام سلامت ملی انگلستان (NHS):

نظام سلامت ملی انگلستان تزریق واکسن کرونا در بارداری را توصیه می‌کند. آن‌ها معتقدند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خطرات ابتلا به کرونا در بارداران؛ نظیر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و نیز تولد زودرس نوزاد است.

با واکسیناسیون از ابتلای فرد باردار و نوزاد متولد نشده او به کرونا پیشگیری می‌شود. مرجع فوق می‌افزاید که مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌های کرونای موجود در انگلستان (مانند آسترازنکا) برای افراد غیر باردار مؤثر و بی‌خطر است.

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی در انگلیستان توصیه می‌کند که تمام زنان باردار باید واکسن کرونا را هم‌زمان با افراد هم سن یا گروه‌های در معرض خطر دریافت کنند. همچنین آن‌ها اذعان می‌کنند که واکسن کرونا را می‌توان در هر مرحله از بارداری تزریق کرد.

در وب‌سایت نظام سلامت ملی انگلستان آمده است که واکسن‌های فایزر و مدرنا برای زنان باردار به دلیل استفاده گسترده‌تر در بارداری، واکسن‌های ترجیحی برای زنان باردار هستند.

همچنین این مرجع به زنان بارداری که اولین دوز واکسن کرونای آسترازنکا را استفاده کرده‌اند، توصیه می‌کند که دوره واکسیناسیون را با دریافت همان واکسن تکمیل کنند. این کار برای محافظت طولانی‌مدت آن‌ها مهم است (همان‌گونه که می‌دانید واکسیناسیون رایج در دو مرحله تکمیل می‌شود). طبق توصیه‌های نظام سلامت ملی انگلستان، اگر فردی بعد از دریافت اولین دوز واکسن کرونا متوجه شود که باردار است، پیشنهاد می‌شود که با دریافت دوز دوم، واکسیناسیون را کامل نماید. دوز دوم ۸ تا ۱۲ هفته پس از نخستین دوز تجویز می‌شود.

در انگلستان بیش از ۵۱ هزار زن باردار و در اسکاتلند بیش از ۴ هزار باردار واکسینه شده‌اند

 

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی

واکسیناسیون کرونا در دوران شیردهی

 

نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC):

این مرجع توصیه می‌کند کسانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، واکسن کرونا را دریافت کنند. اما تاکنون هیچ آزمایش بالینی در آمریکا بر روی واکسیناسیون افراد شیرده انجام نشده است. به همین دلیل اطلاعات محدودی در موارد ذیل وجود دارد:

  • ایمنی واکسن کرونا در کسانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند چگونه است؟
  • عوارض جانبی واکسن بر نوزاد شیرخواری که مادرش واکسن زده چگونه است؟
  • عوارض جانبی واکسن بر تولید و جریان شیر پس از واکسیناسیون چگونه است؟

مرجع بهداشتی فوق ادامه می‌دهد که ما میدانیم واکسن برای جلوگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ در افراد شیرده کار می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد کسانی که پس از واکسن‌های بر پایه mRNA (فایزر و مدرنا) به کودک خود شیر می‌دهند، آنتی‌بادی‌هایی در شیر خود دارند. این آنتی‌بادی‌ها می‌تواند به‌طور بالقوه در نوزادان آن‌ها محافظت ایجاد کند. آن‌ها ادامه می‌دهند که تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم آنتی‌بادی‌ها چگونه می‌توانند به نوزاد شیرخوار کمک کند.

 

نظر نظام سلامت ملی انگلستان (NHS):

فواید شیردهی به‌خوبی شناخته ‌شده است. تصور نمی‌شود که واکسن‌های کرونا هنگام شیردهی خطری ایجاد کنند.

 

توصیه سازمان بهداشت جهانی (who):

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی و کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، هر واکسن کرونای مناسبی را می‌توان به زنان شیرده تزریق کرد. بر اساس توصیه این مراجع بهداشتی اگر فردی شیرده است یا قصد شیر دادن به نوزاد را دارد، می‌تواند واکسن کرونا تزریق کند.

این افراد نباید برای انجام واکسیناسیون علیه کرونا شیردهی را متوقف کنند. آن‌ها می‌توانند پس از انجام واکسیناسیون همچنان شیردهی خود را ادامه دهند.

 

نظر ستاد مقابله با کرونا در کشورمان ایران برای واکسیناسیون بارداران و زنان شیرده

به گزارش ندای تندرستی آقای دکتر مسعود مردانی یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته است که در حال حاضر دستورالعمل کشوری برای تزریق واکسن مادران باردار و شیرده وجود ندارد؛ اما این افراد می‌توانند در صورت تمایل خود اقدام به تزریق واکسن آسترازنکا کنند.

وی اظهار داشت: تحقیقاتی [در ایران] در مورد عوارض تزریق واکسن برای مادران شیرده و باردار انجام نشده و برخی واکسن‌ها به دلیل محدود بودن اطلاعات در شیردهی منع مصرف دارند و از بین برندهای موجود در ایران واکسن آسترازنکا به‌صورت محدود در زنان شیرده تزریق شده است. درصورتی‌که زنان شیرده در ریسک بالا برای ابتلا به کرونا قرار داشته باشند یا ریسک فاکتور برای تشدید بیماری در آن‌ها وجود داشته باشد با صلاحدید پزشک معالج می‌توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند و بعد از تزریق این واکسن نیازی به قطع شیردهی نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنان باردار در مقایسه با سایر افراد، در معرض خطر بیشتری برای بیماری کرونا قرار دارند و زنان باردار مبتلا به کرونا ممکن است در مقایسه با سایر زنان باردار در معرض خطر بیشتر عواقب نامطلوب مانند زایمان زودرس باشند.

نظر متخصصین:

از سویی دیگر یک متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در گفتگو با ایسنا گفته است: تزریق واکسن کرونا در مادران باردار باید پس از گذشت سن ۱۲ هفته بارداری انجام شود، اما در حال حاضر بهترین زمان تزریق واکسن کرونا به مادران باردار پس از گذشت ۲۸ هفته از بارداری آن‌ها است.

دکتر نسترن زمانی در خصوص تزریق واکسن کرونا در مادران شیرده و باردار، اظهارکرد: براساس دستورالعمل موجود امکان تزریق واکسن سینوفارم و آسترازنکا به مادران باردار وجود دارد، البته گزینه مناسب‌تر برای این افراد تزریق واکسن سینوفارم است.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3956

منبع CDC NHS ّIrna
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.