مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

۹ دلیل نیاز به پاپ‌کورن یا ذرت بوداده در رژیم غذایی شما

0

بسته به نحوه تهیه پاپ‌کورن یا ذرت بوداده، این ماده غذایی می‌تواند برای سلامت فرد خوب یا بد باشد. درصورتی‌که در فرآیند تهیه پاپ‌کورن از شکر یا نمک استفاده نشود، به‌خودی‌خود یک میان‌وعده مغذی و سالم است.

پاپ‌کورن دانه ذرتی است که پس از حرارت دادن، پف کرده، سبک و نرم می‌شود.  وقتی افراد به روش صحیح آن را تولید می‌کنند، حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی است. بااین‌حال برخی پاپ‌کورن‌های عرضه‌شده در سوپرمارکت‌ها، سینماها و مراکز تفریحی حاوی مقدار زیادی کره، شکر یا نمک افزوده‌شده هستند. این مواد می‌توانند برای سلامت بدن بد باشند. برای مثال نمک سبب افزایش فشارخون می‌گردد. بدون این مواد افزودنی، پاپ‌کورن یک ماده غذای عالی است که در ذیل به برخی از فواید آن برای سلامت اشاره می‌شود.

۱- پاپ‌کورن می‌تواند یک میان‌وعده سالم باشد

هنگامی‌که در مورد فواید خوردن پاپ‌کورن صحبت می‌کنیم، همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، در مورد ذرت پف‌کرده‌ای صحبت می‌کنیم که نه چرب و کره‌ای است و نه حاوی شکر یا نمک. این ماده غذایی یکی از سالم‌ترین میان‌وعده‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. پاپ‌کورن سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین است. برخی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن نسبت به بعضی میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است و حتی ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند.

پدر و پسر در حال خوردن پاپ‌کورن

۲- پاپ‌کورن اگر با روش صحیح تهیه شود، کالری کمی دارد

اگر پاپ‌کورن بدون مواد افزودنی مضر (نمک، شکر و چربی) تهیه شود، هر ظرف آن تنها ۳۰ کالری دارد. درحالی‌که تحقیقات نشان داده پاپ‌کورن‌هایی که در ظرف‌های متوسط و بزرگ در مراکز تفریحی ارائه می‌شوند، هرکدام ۱۲۰۰ کالری و ۶۰ گرم چربی اشباع دارند. شما می‌توانید با حرارت دادن ذرت در یک قابلمه سربسته و تکان دادن مرتب آن، بدون اضافه کردن مواد افزودنی مضر پاپ‌کورن تهیه کنید.

۳- پاپ‌کورن می‌تواند از جهاتی از میوه‌ها و سبزیجات سالم‌تر باشد

بله درست خوانده‌اید! طبق تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۹ در ژورنال آنتی‌اکسیدان‌ها، پاپ‌کورن حاوی پلی فنل است. این ماده در گیاهان بوده و نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و سبب کاهش التهاب می‌شود. پلی فنل‌ها به میزان زیادی در میوه‌ها و سبزیجاتی وجود دارند که حاوی ۹۰ درصد آب هستند. این در حالی است که پاپ‌کورن حدود ۴ درصد آب دارند؛ بنابراین پلی فنل‌ها در پاپ‌کورن‌، به‌خصوص در بخش‌ها و پوسته‌های سفت آن‌ها (که معمولاً در میان دندان‌های شما گیر می‌کنند) به‌صورت بسیار غلیظ شده متمرکزند.

طبق یک مطالعه، یک وعده پاپ‌کورن می‌تواند حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم پلی فنل باشد. مصرف روزانه میوه‌ها به‌طور متوسط ۲۵۵ میلی‌گرم و سبزیجات حدود ۲۱۸ میلی‌گرم پلی فنل به بدن می‌رسانند. البته باید در نظر داشت پاپ‌کورن دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر نیست، بنابراین نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی شما باشد.

۴- پاپ‌کورن نسبت به اسفناج آهن بیشتری دارد

پاپ‌کورن نسبت به اسفناج اندکی آهن بیشتری دارد؛ این موضوع واقعیت دارد! طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، هر ۲۸ گرم پاپ‌کورن حاوی ۰/۹ میلی‌گرم آهن است، درحالی‌که یک فنجان اسفناج خام (۳۰ گرم) دارای ۰/۸ میلی‌گرم آهن است. مردان بالغ روزانه تنها به ۸ میلی‌گرم آهن نیاز دارند، از سوی دیگر زنان به ۱۸ میلی‌گرم در روز آهن نیاز دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در آمریکا تقریباً ۱۰ درصد خانم‌ها دارای فقر آهن هستند. به نظر می‌رسد ذرت بوداده گزینه‌ مناسبی برای تأمین بخشی از آهن موردنیاز بدن است.

پاپ‌کورن بیش از اسفناج آهن دارد

۵- خوردن پاپ‌کورن مقادیر زیادی غله کامل به شما می‌رساند

پاپ‌کورن یک میان‌وعده است که حاوی غله کامل صد در صد فرآوری نشده است. مصرف این ماده می‌تواند تا بیش از ۷۰ درصد از نیاز روزانه غلات کامل را برای ما تأمین کند. به‌علاوه خوردن بیشتر آن یکی از روش‌های آسان دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی شماست.

۶- میان‌وعده‌ای مناسب برای رژیم لاغری

غذاهای سرشار از فیبر نسبت به غذاهای غیرفیبردار زمان بیشتری برای هضم لازم دارند، بنابراین می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌ترین سیر نگه‌دارند. بدین‌جهت میان‌وعده پاپ‌کورن می‌تواند شما را کمتر برای خوردن شیرینی و غذاهای پرچرب وسوسه کند. علاوه بر این، پاپ‌کورن ماده غذایی بدون کلسترول و سرشار از پروتئین گیاهی است و از این جهت نیز برای رژیم لاغری مناسب است.

۷- پاپ‌کورن دوست دیابتی‌هاست

اگرچه فیبرها جزء کربوهیدرات‌ها هستند، اما اثراتشان روی قند خون همانند اثر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید نیست. طبق تحقیقات غذاهای سرشار از فیبر، حاوی کربوهیدرات‌های قابل‌هضم نیستند؛ بنابراین سرعت هضم را کند می‌کنند و باعث افزایش تدریجی و آهسته قند خون می‌شوند.

اندازه‌گیری قند خون

۸- پاپ‌کورن ممکن است به مبارزه علیه سرطان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند

یکی از قدرت‌های فوق‌العاده زیاد پلی فنل‌ها، توانایی آن‌ها در مسدود کردن آنزیم‌هایی است که سرطان‌ برای رشد به آن نیاز دارند. به گزارش مرکز تحقیقات سرطان آمریکا با این روش، پلی فنل‌ها می‌توانند سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی را تنظیم کنند.

طبق باور سنتی راه بهره بردن از فواید سلامت این آنتی‌اکسیدان قوی، خوردن میوه‌ها و سبزیجات است، اما غلظت بالای پلی فنل ها در پاپ‌کورن سبب می‌شود که این ماده غذایی به‌عنوان یک جایگزین سالم در نظر گرفته شود. ازآنجاکه پلی فنل ها می‌توانند از التهاب و ایجاد پلاک نیز جلوگیری کنند، غذاهای سرشار از این ماده ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کمک کنند. به‌علاوه همان‌طور که در بالا اشاره شد، پاپ‌کورن ماده غذایی بدون کلسترول و سرشار از پروتئین گیاهی است و این امر نیز به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

۹- پاپ‌کورن ممکن است به رفع یبوست کمک کند

ازآنجاکه دانه‌های ذرت از غلات کامل هستند، فیبر نامحلول آن به کنترل دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند. طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، یک وعده غذایی در حدود ۳/۵ گرم فیبر دارد. رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به تنظیم فعالیت روده کمک کند. بسیار تعجب‌برانگیز است که ذرت بوداده، این میان‌وعده کوچک می‌تواند چنین تأثیر عظیمی بر دستگاه گوارش ما بگذارد.

پاپ‌کورن مانع یبوست می‌شود

علاوه بر مزایای فوق پاپ‌کورن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، ویتامین آ و ویتامین کا است. این میان‌وعده را می‌توان به‌غیر از کره و نمک با سایر ادویه‌ها یا روغن‌زیتون مزه دار کرد و از منافع این ماده غذایی بهره برد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2485

منبع The Healthy Medical News Today
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.