مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

مرگ و میر کمتر از کرونا در استفاده کنندگان از داروهای استاتین

0

در مطالعه‌ای تازه مشخص شده است مرگ‌ومیر افرادی که از داروهای استاتین برای کاهش کلسترول استفاده می‌کردند و به دلیل کرونا در بیمارستان بستری بودند، تقریباً ۵۰ درصد کمتر بود.

به گزارش ندای تندرستی، در کنار تلاش‌ها برای تولید واکسن، محققان بررسی‌های گسترده‌ای برای یافتن داروی مؤثر جهت درمان کرونا انجام می‌دهند. برای مثال اخیراً ملاتونین به عنوان یک ماده‌ای که می‌تواند اثرات مثبتی در درمان کرونا داشته باشد، مطرح شده است.

به‌تازگی مطالعه‌ای توسط پزشکان دانشگاه کلمبیا و بیمارستانی در نیویورک انجام شده است. یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «مطالعه ما یکی از مطالعات وسیعی است که این فرضیه را تأیید می‌کند. اطلاعات به‌دست‌آمده از این آزمایش، پایه و اساس کارآزمایی‌های بالینی آینده خواهد بود. انجام کارآزمایی‌های گسترده برای تائید اثر داروهای استاتین بر کاهش مرگ‌ومیر بیماران بدحال مبتلا به کرونا ضروری هستند.»

یکی دیگر از محققان می‌گوید: «اگر اثر مثبت این داروها با کارآزمایی‌های بالینی گسترده‌تر اثبات شود، احتمالاً داروهای استاتین می‌توانند به‌عنوان یک راه‌کار درمانی ارزان و مؤثر برای درمان بیماران مبتلا به کرونا باشند.»

 

چرا به استاتین‌ها نگاه می‌کنیم؟

به گزارش ندای تندرستی محققان این مطالعه متخصصان قلب و عروقی هستند که در بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ هنگامی‌که موج اول شیوع همه‌گیری کرونا در شهر نیویورک رخ داد، از بیماران بستری مبتلا به کرونا مراقبت کردند.

یکی از این پزشکان می‌گوید: «ما مشاهده کردیم در بیمارانی که بیماری‌شان سخت بود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، میزان التهاب و لخته شدن خون بالا بود.»

محقق دیگری ادامه می‌دهد: «متخصصین قلب به‌طور طبیعی به استاتین‌ها توجه می‌کنند.» وی افزود: «این داروها علاوه بر اثر معروفشان در کاهش کلسترول، به دلیل خاصیت ضدالتهابی، ضد انعقادی و تنظیم‌کنندگی سیستم ایمنی شناخته می‌شوند.»

 

بررسی اطلاعات سوابق الکترونیکی سلامت افراد

پژوهشگران این تحقیق بر اساس مشاهدات خود، نتایج بیش از ۲۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را بررسی کردند که در ۱۸ هفته اول همه‌گیری در یک مرکز پزشکی دانشگاهی پذیرفته شده بودند.

محققان فوق حدود ۶۵۰ بیمار را که پیش از ابتلا به کرونا به‌طور منظم از داروهای استاتین استفاده می‌کردند، با همین تعداد بیمار که از استاتین‌ها استفاده نمی‌کردند مقایسه نمودند. بیماران در هر گروه با یکدیگر همسان شدند به‌طوری‌که تفاوت قابل‌توجهی در جمعیت‌شناسی، وجود بیماری‌های دیگر یا استفاده از سایر داروها در منزل وجود نداشت.

 

۵۰ درصد مرگ کمتر در بین مصرف‌کنندگان استاتین‌ها

۹۶ نفر (۱۴/۸ درصد) از مصرف‌کنندگان استاتین‌ها طی ۳۰ روز بستری شدن در بیمارستان فوت کردند. در مقابل ۱۷۲ نفر (۲۶/۵ درصد) از بیمارانی که از استاتین‌ها استفاده نکرده بودند در بیمارستان فوت کردند.

هنگامی‌که سایر اختلافات در بین بیماران بررسی شد، محققان دریافتند که استفاده از استاتین‌ها با کاهش ۵۰ درصدی مرگ‌ومیر در بیمارستان (طی ۳۰ روز) ارتباط دارد. همچنین بیماران مبتلا به کرونا که از پیش از بیماری مصرف‌کننده داروهای استاتین بودند، سطح پایین‌تری از پروتئین واکنش‌گر-C را ضمن بیماری کرونا داشتند. این پروتئین نشانگر التهاب است.

استفاده از استاتین‌ها از نظر آماری با کاهش معنی‌داری در استفاده از لوله‌گذاری و تنفس با دستگاه، روزهایی که بیماران زیر دستگاه تنفس مصنوعی بودند یا طول مدت بستری در بیمارستان همراه نبود.

 

مقایسه با سایر مطالعات

در سایر مطالعات انجام‌شده در کشور چین نیز مزیت استفاده از داروهای استاتین میان مبتلایان به کرونا پیشنهاد شده بود. بااین‌حال، نتایج آن‌ها ممکن است در مورد بیماران سایر کشورها مانند آمریکا قابل استناد نباشد.

مطالعه حاضر یکی از مطالعات گسترده‌تری است که ارتباط مصرف استاتین و کاهش مرگ را در بیماران مبتلا به کرونا تأیید می‌کند. مطالعات کوچک دیگری نیز در این زمینه در آمریکای شمالی و اروپا انجام شده است که آن‌ها نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهند.

 

کارآزمایی‌های بالینی موردنیاز

اگرچه این مطالعه از نظر همخوانی شرکت‌کنندگان و تطبیق سایر متغیرها، مطالعه ارزشمندی است و به‌عنوان یک تحلیل وابسته به مدارک پزشکی سابق بیماران مطرح است، ولی وجود عوامل ناشناخته سبب می‌شود که انجام مطالعات گسترده دیگری نیز ضروری باشد.

محقق اصلی این پژوهش می‌گوید: «تنها کارآزمایی‌های بالینی آینده‌نگر می‌توانند مزایای داروهای استاتین را در بیماران مبتلا به کرونا ارزیابی کنند.»

هم‌اکنون چندین کارآزمایی بالینی در حال انجام است، از جمله این مطالعات بررسی‌هایی برای تعیین این امر هستند که آیا استاتین‌ها می‌توانند از بستری شدن بیماران سرپایی جلوگیری کنند یا در صورت استفاده بیماران بستری، خطر مرگ را کاهش دهند.

یکی از نویسندگان این مطالعه، دکتر بهنود بیکدلی متخصص قلب در آمریکا است که ایشان در حال انجام یک کارآزمایی بالینی گسترده برای بررسی تأثیر داروهای استاتین‌ در بیماران مبتلا به کرونا است که در آی.سی.یو در ایران بستری هستند.

نکته ضروری: لازم به ذکر است که مصرف استاتین‌ها به منظورهای پزشکی تنها با تجویز پزشک صورت می‌گیرد و افراد نباید بدون توصیه پزشک از این داروها استفاده کنند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3652

منبع nature communications Medical Xpress
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.